05 June 2016

Persiapan Puasa 2016 : Persiapan Barang Mentah & Kisah Kabel TNB


5 Jun 2016.

Sehari sebelum berpuasa ni, memang wajib la buat housekeeping kat fridge rumah ni; buang apa yang patut dan topup barang mentah. Lega sikit tengok freezer dah dicuci dan stok ayam, daging batang pinang dan udang dah siap siang/kemas serta dibahagikan kepada pek kecil.

Semalam ke pasar Masjid Tanah, beli bawang besar dan ikan bilis. Blend siap-siap stok seminggu dua bawang merah, bawang putih, halia, cili mesin dan udang kering. Ikan bilis pun dah settle kopek untuk 200gm.

InshaAllah bulan Ramadhan kali ini niat nak masak lauk berbuka dan kurangkan menjengah ke bazar Ramadhan. Jadi, bahan-bahan asas masakan seperti bahan blend tu memang sediakan awal supaya sampai je rumah dah boleh terus memasak.


Dekat beberapa bulan juga kes kabel elektrik TNB dari tiang tepi jalan utama ke rumah pusaka Mak ni tercabut dari pemegang dan terjuntai melendut. Ni semua angkara monyet-monyet dok panjat dan bergayut reramai. Geram betul tengok kabel tu terjuntai, sampai rasa nak panjat sendiri dan pasang balik. Tapi bimbang juga kalau terkena renjatan elektrik, kita mana lah mahir bab-bab ini?


Nasib baiklah suami whatsapp kat kawan dia yang kerja di TNB tanya pasal kabel ni, dan dinasihatkan call segera pihak TNB untuk bantu betulkan semula kerosakan. Alhamdulillah, memang efektif dan pantas staf TNB datang tak sampai 1 jam lepas call dan pasang semula kabel yang terjuntai tu. Baru la seronok tengok kabel tu dah tegang balik dan selamat di kedudukan asalnya.

Phew....nasib baik sebelum puasa, semua isu kat rumah pusaka arwah Mak ni dapat diselesaikan. Isu lampu kalimantang yang rosak, isu langsir koyak, isu kipas bilik yang terbakar, isu nak mesin rumput semak samun sekeliling rumah dan isu cat pagar batu yang usang. Alhamdulillah!

2 comments:

  1. huhuhu... skang ni weekend ja mmg balik umah MIL. So x dan nk buat preparation barang2 masak.. Smalam pun sempat kemas peti sejuk umah MIL...umah senditi x tgk lagi... kehkehkeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Disebabkan duduk berdua je, rasa lebih afdhal masak je untuk sepanjang ramadhan ni. Dengar cerita bazar ramadhan harga naik ridiculous...mmg rasa tak singgah kot. Tahun ni nak cuba buat kuih sendiri.

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)