27 February 2020

Usaha TTC Ke-2

27 Februari 2020.

6 April 2020 anak bakal menjejak usia 2 tahun. InshaAllah dan alhamdulillah! Dah banyak akal anak seorang ni. Alhamdulillah juga masih diberikan rezeki menyusukan badan sehingga kini. Baru-baru ini terbaca tentang usaha IVF ke-2 DKCT yang sudah dimulakan dengan pembedahan kecil (tak pasti apa tujuan pembedahan tersebut dilakukan), dan perancangan DKCT untuk memulakan proses IVF selepas Raya Aildilfitri ini. Wah! DKCT dah nak bagi adik untuk Siti Aafiyah. Anak mama lahir selang 3 minggu selepas kelahiran Siti Aafiyah, jadi lebih kurang sahaja perkembangan mereka berdua.

Encik suami pun ada bagi hint untuk mencuba usaha TTC kali kedua kami suami isteri. Dari segi supplemen, memang dah start makan balik Asid Folik tapi tak konsisten. Haish, nak kena beli dan restok asid folik ni di farmasi. Dah beberapa minggu habis dan tak berkesempatan nak restok. Salah satu lagi usaha TTC kami suami isteri adalah untuk mendapatkan kembali penurunan berat badan seperti sebelum berjaya conceive dahulu. Bab ni memang agak perit sedikit sebab berat badanku dah kembali naik, terasa sendat sana sini...huhuhu. Memang bab pemakanan tak berapa jaga lepas bersalin, slowly berat badan naik. Memang kena start balik berdiet sihat iaitu diet diabetik (rebus, panggang, bakar) seperti semasa proses penurunan 13KG sebelum berjaya mengandung dulu.

Hurm, satu lagi minggu depan adalah tarikh temujanji untuk suntikan perancang keluarga iaitu depo-provera di Klinik Kesihatan seperti biasa. Hati masih berbelah bahagi sama ada nak teruskan suntikan depo atau tidak untuk persediaan TTC kali ke-2. Hasil pembacaan, kesan depa provera makan masa juga nak keluar sepenuhnya dari sistem badan. Ada yang beri feedback, lepas 1 tahun berhenti depo provera baru kitaran haid kembali datang atau menjadi teratur. Jadi rasanya tahun 2020 ni adalah tahun pra-percubaan TTC ke-2 dan tak mengharap sangat rezeki anak datang dalam tempoh ini. Kalau ada, alhamdulillah. Kalau tidak, kesihatan badan kami suami isteri yang perlu diutamakan selain tumpuan kasih sayang pada anak seorang ni.

Nota Kaki : Bersalin terakhir - April 2018........mula mengandung - April 2020? InshaAllah, usaha dan tawakal hanya kepada-Nya.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)