17 January 2015

Cekodok Pisang Emas

17 Januari 2015.

Haritukan masa singgah Lata Iskandar, aku ada beli seikat pisang emas untuk campur dalam shake Herbalife. Malam tadi tengok ada baki 4 biji lagi dah masak sangat. Nak buang sayang sebab elok lagi, terus google cari resepi cekodok pisang. 

Jangan gelak ye, aku memang seumur hidup tak pernah buat cekodok pisang. Sebab tu gigih bergoogle bagai cari resepi. Kebetulan semalam blog Kak Azie Kitchen ada kongsikan resepi Kuih Jemput Jemput Pisang (macam tahu-tahu je hajat hati nak buat cekodok pisang, huhu!), bermodalkan 4 biji pisang tu aku adjust bahan-bahannya.

Resepi Cekodok Pisang
Bahan-bahan:
4 biji pisang emas
2 sudu gula pasir
Secubit garam
Sedikit baking powder
Tepung Gandum

Cara Memasak:
1) Lenyekkan pisang, lepas tu campurkan dengan gula dan garam.
2) Masukkan tepung gandum.
3) Masukkan sedikit baking powder
4) Gorengkan dalam minyak yang sederhana panas.

Bancuhan yang pertama, lepas masak agak lembik....rupanya aku baru tahu, kalau kurang tepung gandum, bancuhan akan jadi lembik dan agak manis. Bancuhan kedua aku tambah tepung gandum lagi beberapa sudu sampai agak likat sedikit lepas tu bila masak baru nampak senonoh sikit bentuk dan rupanya. Manis pun just nice je. Ok, learn by heart!

P/s: Kalau dah abis idea, memang aku buka video Youtube Dapur Bujang tu je....huhuhu! Aritu masa bulan puasa belajar buat bergedil maggi dari Dapur Bujang ler.....sedap!

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)