31 December 2014

Suka Duka 2014

Peristiwa Penting Sepanjang Tahun 2014

Mak - Arwah mak tersayang pergi meninggalkan kami semua. Arwah mak mula start sakit pada awal minggu kedua Feb 2014 akibat jangkitan kuman dalam darah (berkemungkinan jangkitan semasa buat rawatan dialysis). Masuk hospital genap sebulan, dari keadaan arwah mak yang agak nazak sehingga kembali sihat dan dapat balik semula ke rumah. Kami semua tak jangka perancangan Allah SWT, mak berpeluang balik rumah tak sampai 4 hari, tiba-tiba kesihatan arwah mak kembali merudum sehingga terpaksa di bawa semula ke hospital.

Itulah kali terakhir aku menatap senyuman dan dengar suara arwah mak (tengah malam lepas admit ke wad), keesokan hari masa aku datang melawat sebelah petang mak dah tak bermaya, sehingga tiba-tiba degupan jantung mak collapsed, mak menjadi koma dan ditempatkan di ICU. 6 hari arwah mak bertarung nyawa di ICU, tepat 5.16 petang Sabtu (29 Mac 2014) arwah mak menghembuskan nafasnya yang terakhir. Terasa gelap dunia aku. Separuh dari nyawa aku dah dibawa pergi olehNya.

Bibik Siti – Bibik yang paling kami sayang. Arwah Bibik Siti meninggal pada hari Jumaat 8 Ogos 2014, dua (2) bulan selepas pulang ke Semarang, Indonesia. Bibik Siti menghidapi penyakit kanser payudara tahap 4, sudah menjalani pembedahan di Indonesia pada bulan Ramadhan...tapi Allah SWT lebih menyayanginya. Bibik pergi selepas empat (4) bulan lebih arwah Mak tiada. Semasa aku menjalani pembedahan laparoscopy, arwah bibik lah yang menjaga aku dengan baik sekali.

Suspek Tibi – Sebaik sahaja selepas pembedahan laparoscopy, aku ditahan di GH Melaka ekoran disyaki menghidap tibi. Admission di GH Melaka yang sepatutnya selama 3 hari, menjadi 7 hari! Selama 5 hari aku dikuarantin di aras 5 blok lama di wad tibi. Sengsaranya hanya Allah SWT sahaja yang tahu. Hasil keputusan 3 sampel kahak sepanjang dikuarantin membuktikan aku bebas dari penyakit tibi dan aku dibenarkan discharge. Selama 3 bulan aku dalam pemantauan doktor, aku masih perlu menjalani beberapa ujian klinikal dan ujian darah ESR. Pada 13 Ogos 2014, barulah doktor mengesahkan aku benar-benar negatif tibi bila mana X-ray dada tak ada masalah, kahak tak ada kuman tibi dan bacaan ujian darah ESR rendah. Doktor cakap tak perlu datang buat rawatan susulan lagi lepas ni. Alhamdulillah!

Usaha TTC

Sepanjang tahun 2014, sebanyak 6 kali temujanji dengan Klinik Pakar O&G GH Melaka. Awal tahun (Januari – Mei 2014) period turun secara natural tanpa sebarang ubat hormon atau ubat turun period. Prosedur laparoscopy yang sepatunya dibuat pada bulan April ditundakan ke bulan Mei (7 Mei 2014) atas permintaan aku sebab arwah mak baru sahaja meninggal. Hasil laporoscopy, tiub kiri yang tersumbat telah dibersihkan dan sampel dinding rahim yang diambil dihantar ke lab.

Temujanji selepas laparoscopy (24 Jun 2014), doktor maklumkan hasil keputusan lab menunjukkan aku ada Simple Endometrial Hyperplasia Without Atypia ( tahap 1 ). Aku diberi ubat hormon Provera selama 4 bulan untuk menipiskan dinding rahim dan memantau perkembangan EH ini. Start dari makan Provera, aku tidak period setiap bulan dan hanya bleeding pada hari-hari tertentu sahaja. Temujanji pada 14 Oktober 2014, aku buat prosedur endometrium pipelle sampling sebab doktor nak pastikan sama ada aku benar-benar Simple Endometrial Hyperplasia Without Atypia ( tahap 1 ) atau tahap lebih tinggi.

Temujanji pada 18 November 2014, doktor menaikkan dos Provera sebab tindakbalas ubat tersebut pada badan aku agak kurang memberangsangkan, berkemungkinan atas faktor insulin resistance. Keputusan makmal bagi prosedur pipelle yang dibuat pada bulan Oktober menunjukkan aku masih di tahap 1 endometrial hyperplasia. Pada temujanji terakhir tahun 2014 (30 Disember 2014), sekali lagi aku buat prosedur endometrium pipelle sampling, selepas hasil scan menunjukkan tindakbalas badan kepada ubat Provera dengan dos paling tinggi tidak seperti yang diharapkan. Cuma, kali ini doktor minta aku berhenti memakan ubat Provera untuk tempoh 6 minggu sehingga tarikh temujanji seterusnya iaitu pada bulan Feb 2015.

Usaha Menurunkan Berat Badan Dan Gaya Hidup Sihat

Ada turun naiknya. Di awal tahun 2014, berat badan adalah sebanyak 62-63kg dan bacaan timbangan terkini semasa di GH Melaka (30 Disember 2014) adalah sebanyak 66-67kg. Apa-apa pun Alhamdulillah kenaikan masih dalam range berat badan yang boleh diterima akal. Masih lagi mengamalkan pemakanan Herbalife dan inshaAllah akan teruskan untuk tahun 2015.

Bersyukur juga sebab sepanjang tahun 2014 aku banyak melakukan aktiviti riadah dan bersenam bersama suami tersayang. Paling istiqamah adalah aktiviti powerwalk, briskwalking, jogging dan zumba.

Percutian Sepanjang 2014

Lost World Of Tambun, Perak – Percutian yang lebih kepada hari keluarga organisasi aku pada 7 – 9 Feb 2014.

Corus Paradise Beach Resort, Port Dickson – Percutian selepas hampir 3 minggu arwah mak meninggal (bulan April 2014). Bukan satu percutian untuk berseronok-seronok, tapi lebih kepada percutian untuk menenangkan hati kami yang duduk serumah dengan arwah mak, terutamanya kami suami isteri, arwah Bibik Siti dan anak buah kami.

Cameron Highlands, Pahang – Tempat percutian wajib kami suami isteri setiap tahun. Dah rasa macam balik kampung je mood setiap kali naik CH. Kami berpeluang ke CH sebanyak dua kali tahun ni. Yang pertama semasa balik dari Hari Keluarga di Perak (Februari 2014) dan yang kedua masa pra-bulan madu (Oktober 2014) kami.

2 comments:

  1. Semoga kehadiran tahun 2015 membawa seribu satu rahmat dan kebaikan buat yani. Insyaallah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah, amin ya rabbal alamin Rina! Yani pun berharap macam tu juga....

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)