30 December 2014

Endometrial Hyperplasia : Temujanji Terakhir Tahun 2014


30 Disember 2014.

Ye, temujanji terakhir setelah 6 temujanji rawatan sepanjang tahun 2014 ini. Temujanji macam biasa jam 9.00 pagi tapi kali ini aku keluar dari rumah agak awal dari kebiasaan, jam 7.00 pagi dah bergerak dari rumah dan sampai di GH Melaka jam 7.40 pagi. Lepas ke farmasi GH Melaka untuk serahkan ubat insulin arwah mak (alhamdulillah!), aku pergi jenguk klinik pakar O&G untuk ke tandas. Masa lalu kat kaunter temujanji, aku tengok bakul untuk letak kad rawatan bagi sesi 8.00 pagi, 8.30 pagi dan 9.00 pagi dah ada! Apa lagi....aku terus masukkan kad rawatan aku dalam bakul tu, kebetulan dalam bakul jam 9.00 pagi dah ada 2-3 kad rawatan pesakit lain, awal sungguh diorunk sampai! Patutlah bila aku sampai jam 8.30 pagi, no giliran aku sampai berpuluh-puluh dan kena menunggu sampai lewat tengahari....alhamdulillah kali ini aku dapat no. 9.

Lepas ambil bacaan berat badan dan tekanan darah di bilik no. 11, tak lama lepas tu no giliran aku dipanggil ke bilik rawatan no. 2. Masuk je bilik tu, aku tengok Dr Maimunah, doktor yang sama aku jumpa masa temujanji bulan November tempohari di meja rawatan. Dr. Maimunah tanya lebih kurang pasal progress makan ubat Provera dengan dos yang dinaikkan, lepas tu ajak aku gi scan dinding rahim di bilik no. 9. 

Scan : 1.5cm - 1.13cm - 1.16cm

Masa scan dari atas, Dr Maimunah kata nampak gaya ubat Provera tak beri respons yang baik pada saiz ketebalan dinding rahim aku walaupun dos dah dinaikkan. Aku tanya sekarang berapa saiz? Doktor pusingkan skrin paparan mesin scan dan tunjuk gambaran dinding rahim aku yang nampak ada kawasan yang mengandungi gelembung-gelembung dan tekstur tak rata. Bacaan saiz ketebalan dinding pula naik sedikit kepada 1.16cm. Dos naik, saiz ketebalan pun naik? Aku terdiam tak tahu nak cakap apa. 

Endometrial Pipelle Sampling

Dr. Maimunah maklumkan nak buat prosedur pipelle sampling pada aku. Masa tu aku agak terkejut, aku bagitahu Dr yang Dr Kuharaj dah pernah buat prosedur bulan 10 haritu. Dr Maimunah kata result pipelle sampling tu dah consider result lama, dia perlu buat juga untuk hantar lab untuk monitor progress dinding rahim dengan sampel dari dalam rahim. Redha jer la masa tu, walaupun aku memang dah trauma dengan prosedur pipelle sampling tu.

Alhamdulillah, Dr Maimunah buat prosedur dengan cepat dan kurang rasa sakit. Rasa sengal, bisa dan senak tetap ada, cuma mungkin mengangkang depan doktor perempuan membuatkan aku sedikit selesa berbanding depan doktor lelaki. Aku rasa yang sampai 3 kali spekulum dan forcep terkeluar masa buat prosedur yang sama dengan Dr Kuharaj dulu tu sebab aku terkemut-kemut segan depan doktor lelaki la kot. Lepas ambil sampel, Dr Maimunah minta aku datang balik ke bilik no. 2 untuk berjumpa dengan dia. Turun dari tempat scan tu, bleeding dah mula keluar dan pantyliner aku basah habis.

Ubat : Rehat 6 Minggu

Jumpa balik Dr Maimunah di bilik no. 2, doktor tanya nak teruskan rawatan dengan suntikan lucrin tak? Again??! Aku macam....err, kalau tak suntik lucrin boleh tak? Dr concern pasal aku dah ambik Provera lebih kurang 6 bulan, takut badan dah imun dan resistance dengan ubat hormon tu. Sebab tu dia propose aku ambil suntikan lucrin untuk continue proses menipiskan dinding rahim dan solve masalah endometrial hyperplasia aku ni. Lepas tu entah apa ntah Dr tu dok fikir, dia cakap dia nak rehatkan aku dari ubat-ubatan untuk tempoh 6 minggu. Nak tengok dulu result pipelle sampling yang baru diambil tadi, kemudian baru fikirkan apa rawatan seterusnya. Kalau masih belum ok, mungkinnn....mungkin la akan proceed dengan lucrin. Kalau result pipelle sampling tu ok, Dr Maimunah nak cuba bagi ubat hormon (most probably) Clomid untuk percubaan bantu aku mengandung awal tahun depan.

Note : Last aku makan ubat Provera adalah pagi tadi (30 Disember 2014) selepas sarapan. 

Menunggu Period Datang

Bila Dr Maimunah kata nak stopkan dulu aku dari apa-apa ubat, aku tanya dia sama ada aku akan period tak dalam tempoh tu? Dr tanya balik...awak tak nak period ke? Aku tergelak, aku cakap mestilah aku nak period balik, dah lama kot tak period, dah 6 bulan.....I miss my period so badly. Hehehe.... Lepas tu doktor tanya aku nak ubat tahan sakit ke incase kena heavy flow period nanti? Aku kata tak perlu, inshaAllah boleh cope dengan period pain.

Berbual Dengan Doktor

Syukur, kali ini aku dapat peluang berbual lama sedikit dengan Dr Maimunah bertanyakan pasal penyakit endometrial hyperplasia ni. Aku tanya sama ada perlu ke buat hysteroscopy dan D&C setiap kali ketebalan dinding rahim menebal (based pada pengalaman rakan yang senasib dengan aku yang dah buat prosedur tu sampai 2 kali)? Dr Maimunah kata tak perlu sebenarnya tapi bergantung juga pada keputusan doktor yang attend kes tu. Boleh je monitor kes endometrial hyperplasia dengan ubat-ubatan sahaja.

Sekali lagi, Dr Maimunah suggestkan aku buat rawatan alternatif lain selain rawatan di GH Melaka, banyakkan cari bahan bacaan yang ada doa-doa yang boleh diamalkan untuk sembuhkan simptom early stage cancer ni.

Urusan dengan doktor pakar klinik O&G selesai tepat jam 9.40 pagi, alhamdulillah! 

2 comments:

  1. ngeri pulak baca time doc amik sampling tu... yani, i boleh doakan u je... and gie u moral support... smg Allah ganjarkan kesabaran u dengan ganjaran yg hebat...amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah...amin ST. 2-3 kali lalui prosedur yang sama, kesakitannya tetap tak berkurang. Cuma sama ada doktor dapat handle prosedur dengan pantas atau tak, sedikit sebanyak boleh mengurangkan sedikit kesakitan tu....trauma setiap kali dengar doktor sebut nak buat pipelle....

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)