29 December 2014

Mak : 9 Bulan & Pulangkan Untuk Manfaat Orang Lain

29 Disember 2014.

Hari ni genap 9 bulan arwah mak tersayang tiada. Al-Fatihah buat arwah mak.

Kelmarin dok mengemas dalam fridge, buang apa yang tak perlu dan susun balik mana yang masih baik. Terjumpa banyak plastik ubat yang berisi ubat Actrapid Penfill untuk suntikan insulin arwah mak. Bukan sedikit, dekat berpuluh-puluh juga benda alah tu. Hospital biasa ler, setiap kali rawatan akan bekalkan ubat, ubat lama belum habis dah diberi stok ubat baru. Lama-lama dah menimbun dalam fridge, nasib baik memang tempat simpan betul; dalam ruang yang sejuk dan kering.

Aku google pasal Actrapid Penfill ni, boleh tahan mahal harga di pasaran. Sekotak yang berisi 5 batang penfill tu mencecah harga RM47. Bayangkan berapa ratus ringgit harga stok insulin yang dok tersimpan dalam fridge ni tak berusik? 

InshaAllah, aku dah niat nak hantar balik ke farmasi GH Melaka semua stok insulin ni esok, semoga  dapat dimanfaatkan oleh pesakit diabetis yang lain. Stok ubat arwah mak yang lain dah diserahkan ke farmasi GH Melaka beberapa hari lepas arwah mak meninggal, yang ini je entah macam mana boleh terlepas pandang.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)