04 May 2014

Hajat Mak Yang Satu Itu


5 Mei 2014.

Malam masa majlis tahlil arwah mak (Sabtu malam Ahad), masa tengah tolong bibik di dapur, bibik buka cerita pasal hajat mak. Rupanya, hajat yang tak kesampaian.

Masa mak masih di wad A4 dulu, lepas balik dari klinik O&G, aku ada beritahu mak yang aku akan buat pembedahan laparoskopi di GH Melaka. Masa tu aku cakap pada mak dengan nada bergurau, incase mak tak keluar wad lagi masa aku operate tu, aku nak request duduk satu wad dengan mak. Senang nak tengok diri masing-masing.


Rupa-rupanya, lepas dari perbualan aku dengan mak tu, waktu mak duduk-duduk berbual dengan bibik di wad, mak cakap kat bibik mak nak buat suprise kat aku.

Mak kata....kan selalu aku yang datang jenguk mak kat wad? Nanti bila aku pula masuk wad, mak pula nak ajak bibik datang jenguk ke wad aku dan cakap macam ni "Makcik sakit apa, makcik?" Mak nak bergurau.

Hajat yang aku sendiri tak kesampaian untuk penuhi. Petang semalam (Ahad 4 Mei 2014) aku menziarahi kubur arwah mak dengan bibik dan suami. Sedekahkan tahlil dan bacaan yasin. Termenung di tepi kubur mak.

Mak,
Lusa Ida akan buat operation laparoskopi, mak. Jujur, ida takut, mak. Mungkin ramai yang beri kata-kata semangat dan nasihat....pembedahan ni tak sakit pun, rileks je, jangan takut...tapi mengenangkan sumber kekuatan ida (mak) dah tiada, ida jadi lemah dan rapuh. :(

Ya Allah, bantulah hambaMu ini dengan ketabahan hati yang sama seperti arwah Mak menghadapi dugaan hidup selama ini....sebaik-baik perancangan adalah perancanganMu, Ya Allah.

8 comments:

  1. InshaAllah, kita pikir yg baik2 je Yani...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah....Yani tahu, arwah mak mesti nak yang terbaik untuk operation Yani nanti...apa-apa pun arwah mak pernah cakap, mak selalu doakan Yani ada zuriat sendiri....

      Delete
  2. Yani.. jgn pikir2 sgt ye..nant Yani stress plak..tmbh2 lagi nak buat lap. nanti.. btw, semoga smuanya brjalan lancar nant..sue doakn ya terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sue, Yani nak stress apa pasal laps pun Yani tak tahu nak stress apa...huhu! Sebab tak ada experience langsung masuk wad (duduk dalam wad sebagai pesakit). Cuma Yani harap semuanya berjalan lancar dan boleh cepat-cepat discharge.

      Delete
  3. Eikin doakan semoga semuanya dipermudahkan oleh Allah. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah...terima kasih Eikin atas doa Eikin tu....amin!

      Delete
  4. Tersentuh L baca. L doakan semuanya berjalan lancar Yani. Yani kuat k.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah L....Yani cuba untuk tabahkan dan kuatkan hati menghadapi laps ni...

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)