13 April 2014

Percutian Pendek Ke Port Dickson 2


14 April 2014.

Hari kedua di Hotel Corus Paradise Port Dickson. Bangun pagi, lepas solat Subuh terus bersiap untuk sarapan di kafe hotel. Alhamdulillah banyak pilihan makanan. Ok, tukar plan makan hari ni, alang-alang sarapan dah termasuk sekali dalam bayaran hotel. Kita shake malam ye? Huhu...

Lepas sarapan, suruh bibik temankan anak buah aku mandi kat kolam renang untuk sejam lebih. Kami suami isteri macam biasa berdating berdua di tepi pantai. Duduk atas batu konkrit penghadang pasir sambil memerhatikan orang mandi manda. Dalam berbual tertumpah juga airmata....sayu je rasa hati, selama ni kalau bercuti kemana-mana pun aku akan bawa sekali mak. Bila kali ini bercuti dengan bibik dan anak buah, terasa macam ada satu kekurangan besar. Tak ada lagi bonet kereta penuh dengan kerusi roda mak, tak ada lagi mak yang biasa duduk si belakang kerusi aku dalam kereta. Tujuan utama aku bercuti kali ni, nak hiburkan hati bibik dan bercuti sebelum laporoscopy nanti. Walaupun kami bergelak ketawa, masih bersisa rasa sebak saat terkenang mak tiada.

Bila tengok famili yang ada anak kecil seronok-seronok bermain air tepi pantai, makin laju airmata. Bilalah aku akan dapat peluang yang serupa?

Lepas naik semula ke bilik hotel, berbaring rehatkan badan atas katil dengan suami sambil menonton tv. Dekat jam 11 pagi, kemas barang-barang untuk proses check-out. Sebelum balik ke Melaka, aku ajak suami ke Muzium Tentera Darat Port Dickson, dah alang-alang dah ada kat sini kan? Kebetulan masa sampai di muzium tu, dah pukul 11.40 pagi dan matahari dah tegak atas kepala dan agak terik. Melengas juga badan waktu meronda semua bahagian dan bangunan di muzium itu berempat.




Minum air durian belanda di perkarangan muzium sebelum bergerak balik ke Melaka jam 1.30 tengahari. Sempat singgah makan tengahari di kedai makan yang sama seperti waktu sampai kelmarin; Kedai Makan Asam Pedas Warisan.

Kami sampai di rumah jam 3.00 lebih. Solat Zuhur lepas tu rehatkan badan. Kemas balik baju-baju yang nak basuh. Jam 5.30 petang keluar ke pusara mak di kampung, kami buat tahlil ringkas untuk mak. Tenang rasa hati bila berada dekat dengan mak.

2 comments:

  1. hee..seronok kan kalau sekali sekala dpt berehat tenangkan fikiran...
    dlm kekadang kita rasa "kuat", adakalanya kita akan "down".. same jugak bila kita rasa dh nak givin up.. ada sesuatu yg blh buat kita kuat balik kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah Sue, mungkin ade suara-suara sumbang yang pertikaikan kenapa seawal ini Yani keluar bercuti (dekat je pun, bukan oversea!), mungkin mereka tak tahu apa yang terbuku dalam hati Yani dan orang-orang yang tinggal serumah dalam rumah Mak. Semua yang ada dalam rumah tu ada kenangan Mak padanya....semua! Bercuti bukan untuk berjimba seronok-seronok tapi nak rehatkan fikiran dan redakan kesedihan.

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)