05 April 2014

Mak : Genap Seminggu Pemergianmu



5 April 2014.

Perasaan rindu yang sama sewaktu nak melawat mak setiap hari di wad hospital, begitulah juga perasaan rindu nak melawat mak di pusara hari ini. Genap seminggu arwah mak di sana. Doa, hadiah Al-Fatihah dan Yasin tak pernah lekang di bibir....senyuman manis mak kekal abadi dalam ingatan anak-anak mak.

Pemergian mak pada tarikh yang sama, genap 3 tahun 5 bulan usia perkahwinanku, juga usia kami suami isteri tinggal sebumbung dengan mak. Mak kembali ke rahmatullah pada tepat 5.18 petang, 29 Mac 2014 (Sabtu).


Alhamdulillah...dapat buat tahlil ringkas, baca Yasin dengan adik bongsu dan bibik di pusara mak petang ni (Ahad - 5 April 2014)....tenang dan damai rasa hati duduk di samping pusara mak.


Allahuakhbar, aku bersyukur ke hadrat Ilahi, aku diberi kesempatan ruang dan masa menguruskan keseluruhan urusan pengembumian mak; bermula dari menguruskan jenazah mak di hospital, daftar surat kematian, berganti bergilir-gilir dengan adik beradik menemani jenazah mak di ruang tamu rumah sehingga subuh sambil membaca surah Yasin, memandikan dan mengkafankan mak di masjid, melakukan solat sunat jenazah serta sama-sama berada di pusara mak sehingga selesai urusan pengebumiaan.

Alhamdulillah....tak tergambar perasaan puas dapat memandikan mak untuk kali terakhir, aku dapat mengosok tapak kaki mak dengan sabun, dapat mengampu bahagian kepala mak dan mengelap rambut mak. Mata mak tertutup rapat, raut wajah sangat tenang seperti sedang tidur lena nyenyak. Termakbul hajat kami adik beradik perempuan (5 orang kesemuanya) memandikan mak. Teringat satu video ceramah Ustaz Don Daniyal (Anak Aset Ke Syurga Atau Neraka) tentang anak yang memandikan jenazah mak ayah, dan melakukan solat sunat jenazah.......aku sudah merasai pengalaman itu. Indah sekali, Ya Allah! Terima kasih Ya Allah, Ya Tuhanku...

6 comments:

  1. Yani, smg bakti yani buat ibu diterima Allah, sebagai amalan anak solehah...amin...smg roh ibu yani tenang di sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ST, Yani pun berdoa yg sama...rasa belum puas berbakti pada arwah mak. :(

      Delete
  2. Al-fatihah.

    Masa arwah tok (nenek) meninggal tahun lepas, sy dgn adik2 berpeluang mandikan arwah. pengalaman yang tak boleh dibeli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, pengalaman yang tak ternilai. Arwah abah dulu tak berkesempatan.

      Delete
  3. Alhamdulillah Yani, semuanya berjalan lancar,plus Yani dapat sempurnakan mandi jenazah mak Yani sndiri.. priceless moment.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Sue....bila fikir balik, tak mungkin Yani nak lepaskan peluang terakhir ini dengan arwah mak. Rasa puas sangat dapat uruskan mak sampai akhir hayatnya.

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)