26 October 2013

Bajet 2014 : Tak Menyeluruh Ke Bidang Rawatan Kesuburan


26 Oktober 2013.

Rentetan Bajet 2014 yang dibentangkan petang semalam, rasanya tak perlulah nak ulas panjang-panjang. Bab bonus setengah bulan gaji yang akan dibayar pada awal bulan Januari 2014 tu pun tak perlulah nak dipertikaikan.

Yang mencuri perhatian aku adalah isu Perkhidmatan Kesihatan Berkualiti yang dibentangkan oleh Tok Najib semalam. Nampaknya Kerajaan lebih memberi fokus kepada perancangan pembangunan Klinik 1Malaysia, penambahan ruang letak kereta di HKL, penambahbaikan Hospital Queen Elizabeth Kota Kinabalu dan juga penambahan staf jururawat. 

 

Seingat aku masa awal bulan Julai masa Kerajaan minta cadangan dan pandangan rakyat, apa sektor dan isu yang perlu diambilkira dalam bajet 2014, rasanya Sweet Tooth ada cadangkan pelepasan atau pengurangan cukai bagi kos rawatan kesuburan.

Mungkin, pada pendapat aku rakyat marhain ni, Kerajaan akan lebih nampak isu berkaitan kita-kita warga TTC ni jika diberikan statistik dan laporan lengkap dari pihak Kementerian Kesihatan atau statistik dari pihak NGO yang berkaitan yang menyentuh kadar masalah kesuburan rakyat Malaysia. Tak semua rakyat Malaysia yang berduit untuk tampung kos rawatan kesuburan. Dah la mengejar masa (tempoh subur kaum perempuan bukan sama macam kaum lelaki), faktor mendapatkan tempat dan pakar bidang OnG di klinik swasta, dan lain-lain lagi. 



Tak mengapa lah, inshaAllah bajet tahun 2015 nanti kita cuba bangkitkan semula isu ni, mana tahu dapat perhatian dan menjadi fokus utama bajet akan datang....
 

4 comments:

  1. (Sigh....). May be pihak kerajaan rasa belum cukup serious lagi kot masalah kita ni utk diberi perhatian buat masa ni. But i really hope that in nxt year budget, kalo ramai yg bangkitkn isu ni, ramai yg menyokong, akan membuka mata mereka utk memberi perhatian.

    p/s: ada ke bentuk2 bantuan yg dah ada yg i x tau eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sweet, setahu i sesiapa kakitngan gomen yg buat rwatan di lppkn dn dh berjaya utk dptkn ank 1st boleh claim blk brape amount pun biarpun beribu RM..tp utk ank 1st saja..itu yg i tau..xpsti klau ada bntuk bntuan lain kn.. :-)

      Delete
    2. Umie...Yani baru 1st time dengar pasal tu. Anak 1st boleh claim? Kalau 1st rawatan di LPPKN tak berjaya, kire tak boleh claim la ye? Tak semua org boleh berjaya dengan 1 kali percubaan rawatan je....kan? Ke ada term and condition?

      Delete
    3. Sweet Tooth, inshaAllah boleh dipertimbangkan dlm next bajet, tapi tu la...org atasan Kementerian Kesihatan kena tunjukkan pada Kerajaan facts and figures la untuk sokong cadangan diorunk....

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)