12 April 2013

EPO : Makan Semula, BiO-LIFE dan Efamol


12 April 2013.

Dah dekat dua tahun lebih aku tinggalkan amalan pemakanan supplemen Evening Primrose Oil atau lebih dikenali dengan istilah EPO. Kali terakhir beli dulu, aku beli pek berkembar tiga botol sebab harga promosi lebih murah. Sempat habis sebotol setengah sahaja, lepas tu aku berhenti makan. Dah lupa dah kenapa berhenti makan, tapi ada kaitan dengan info di internet dan testimoni orang yang pernah makan EPO ni, berat badan bertambah. 


Bila tengok entri Suwaibah (Sue) pasal EPO ni, terdetik pula nak sambung makan baki EPO yang tersimpan lama dalam laci pejabat. Nasib baik tarikh tamat EPO ni adalah tahun depan, 2014. Masih sempat habiskan stok sedia ada sebelum beli yang stok baru. Stok EPO yang aku makan sekarang adalah dari jenama BiO-LIFE dos 1000mg. 



Bila google tentang EPO brand apa yang paling baik, terjumpa satu forum yang bincangkan kebaikan EPO dari segi peratusan GLA yang terdapat dalam EPO. Jenama Efamol paling disarankan memandangkan peratusan GLAnya yang paling tinggi di pasaran iaitu 33%, which means lebih berbaloi dan lebih efektif pada tubuh badan kita berbanding jenama lain yang peratusan GLAnya sedikit.


Nampak tak? Dos 1000mg EPO BiO-LIFE ni mengandungi 10% GLA sahaja. Ini ikutkan, peratusan biasa je. Takpe la, habiskan makan dulu baru boleh beralih kepada brand Efamol.


Ni contoh botol EPO jenama Efamol. Ada dua tiga jenis dos bagi EPO jenama Efamol ni, kena pandai cari farmasi yang jual la.


Ni stok EPO jenama Efamol yang aku jumpa di Farmasi Caring di Mahkota Parade. Harga boleh tahan laa~ Botol dia pun besar bagak. Heh~ tunggu tunggakan gaji bulan ni la baru boleh mula survey harga EPO jenama Efamol ni semula di farmasi-farmasi.

Testimoni aku sepanjang makan EPO seminggu dua ni, kebetulan aku makan sewaktu tunggu period dan semasa tengah period. Hanya rasa mild period cramps pada hari pertama period, lepas tu tak de rasa dah. Nanti aku akan rebiu kesan EPO lepas period dan kesan pada diet aku, in shaa Allah. Kalau aku lupa, tolong ingatkan aku, tau?

6 comments:

  1. wow! blog yg wow! kalau nk tahu jenama supplement yg lebih WOW lagi,,wasap/sms saya, aishah 013-7098352.

    ReplyDelete
  2. Seven seas brand pun bgs utk epo..50% kndg gla...tp nk tbaik shaklee sbb mmg sumber gla complex

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ke Cik Nurfarah.....thanks for the info!

      Delete
  3. Nice entry ! Cool blog yeah!

    Dapatkn Shaklee GLA COMPLEX lg hebat dr EPO ni tau...dgn kandungn Vit E yg diakui bagus utk kulit sihat uols...jom jom cuba Shaklee. Sms@Whatsapp 0132229470 -Abid-COD SHAMELIN/PANDAN/BANGI/GOMBAK
    Postage nationwide

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks....inshaAllah, nanti ada kesempatan saya cuba baca review kebaikan produk tu.... :)

      Delete
  4. saya juga ambil efamol evening primrose oil seperti yang di syorkan oleh doktor saya. ternyata bagus terutama waktu datang bulan.

    elizabeth ngan
    taman tun dr ismail.

    ReplyDelete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)