13 April 2011

MyViku Calar Balar

Gambar hiasan, tak sempat snap pic kereta sendiri sebab hati tgh mengelegak..thehehe
Sakitnya hati bila tengok badan kereta calar balar. Kalau silap sendiri tak per la jugak, tapi kalau silap dan angkara orang lain, memang panas hati dibuatnya. Nak maki nak carut, memang dah berjela dalam hati tapi apa boleh buat? Banyak-banyak bersabar jer la dan cari penyelesaian terbaik.

Tengahari tadi masa nak balik uruskan lunch mak, aku ambil jalan shortcut ke taman kak teh aku, ikut jalan kampung Sungai Putat. Kononnye nak cepat sampai dan cilok kawasan tak banyak kenderaan lalu. Tapi bila sampai kawasan tadika kampung tu, aku berselisih dengan satu kereta waja hitam, pemandu dia perempuan dengan anak kecil duduk kat bahagian belakang. Duduk tengah-tengah alam, pastu macam teragak-agak nak bergerak ke tepi. Memang la jalan tu sempit dan kecil, tapiii.....dia punye blur dan lembab nak berfikir, menyusahkan orang lain. Aku dah punya baik hati ke tepi, siap berundur nak kasi dia bergerak lalu. Tapi, sebab kesengalan perempuan tu, tak bergerak langsung kereta dia untuk beri laluan kat aku. Aku dah la mengejar masa, nak layankan perempuan sengal ni pulak. Last2 aku undur ke tepi sampai tersauk dahan dan ranting pokok bunga di halaman rumah tepi jalan tu. Dari bunyi tercarik tu, memang aku dah agak....kereta aku mesti calar kaw-kaw punya. Dah lepas kereta waja hitam tu, aku terus memandu ke rumah kak teh.

Sampai je rumah ateh, aku turun dan pusing ke sebelah kiri kereta aku. Mengucap panjang bila tengok garisan panjang dari bumper depan sampai ke bumper belakang. Aku malas nak fikir dah, terus masuk dan uruskan mak dulu. Kebetulan masa aku sampai, ateh dan abg zul, abg ipar aku pun sampai ke rumah. Aku cerita la pada abg ipar aku pasal kereta dah calar balar tu, lepas tu abg ipar aku suggest guna polish untuk hilangkan tanda calar tu. Aku kata insyaAllah balik kerja nanti, aku usahakan. Abg ipar aku siap keluarkan polish dia dan letak kat garaj kereta, untuk aku guna nanti.

Balik je dari kerja, aku dah rasa-rasa nak gi polish kereta kat tempat cuci kereta di kawasan Ayer Keroh, tapi bila fikir balik, tak salah rasanya cuba dulu polish guna barang abg ipar aku suruh pakai tu. Sampai je rumah, aku ambil span dan polish tu....dengan tak tukar baju kurung lagi, terus mencangkung tepi kereta dan polish perlahan-lahan. Alhamdulillah, hilang juga akhirnya kesan calar pada badan kereta aku. Kesan pintu kereta sebelah terhentak di pintu kereta belah pemandu yang dah dekat 5-6 bulan bertanda pun hilang dengan sekelip mata. Rasa nak peluk dan cium je kereta aku, tapi segan plak kalau jiran-jiran kak teh aku nampak aksi terlampau tuan kereta dan kereta Myvinya...heheheh.

6 comments:

  1. nak tanye akak .. guna polish APA... nak tahu ... kesan calar kat kereta saye dah tak leh nak dibendung lagi ... sakit ati ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. honeyz, sorry la dear...citer bab kereta calar ni dah lama, akak pun dh lupa apa brand polish ni, tp kalau cari kat kedai, tak silap botol warna hitam/kuning kot...better beli yang botol kecil dulu, kalau tak sesuai dengan cat kereta kita, tak de la membazir sgt...

      Delete
  2. kereta akak calar jenis mcmane?yg garisan hitam mcm kat gambar atas ni ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kombinasi dear. calar pun ade, kesan carik macam kena ranting pokok pun ada. hihi~ tapi ni cerita lama dah.

      Delete
  3. Akak, saya ada cadangan......
    Guna fix and pro scrath remover. Kesan calar bleh hilang.
    http://www.muslimchoices.com/?p=scratch_remover

    ReplyDelete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)