02 May 2009

Sudah Terlambat Untuk Menyesal

"Ya Allah, naper banyak sangat berita pasal kemalangan dalam paper hari ni? Macam dah tak ada berita lain lagi nak dipaparkan..herm."ngomel adik aku masa aku tgh drive.

Hmm, aku tak membalas ayat adik aku tu, tapi dalam hati aku berdebat dengan jiwa aku sendiri berdasarkan pengalaman kemalangan kereta aku setahun yang lalu. Pengalaman kemalangan aku tak separah mana kalau nak dibandingkan dengan kemalangan orang lain yang mungkin lebih teruk malah melibatkan kehilangan nyawa insan tersayang.

Apa ye agaknye perasaan orang yang berlumba di jalanraya dengan alasan untuk suka-suka dan test power, kemudian eksiden dengan kenderaan lain dan menyebabkan kematian orang lain? Puas hati? Sedih? Atau tak ada apa-apa perasaan langsung? Tak rasa bersalah ke lihat anak kecil menangis melihat mak ayah dia terbujur kaku dengan jasad tak sempurna? Ya Allah...

Hilang kereta, tak apa. Boleh cari lain.
Hilang mak ayah? Adik beradik? Suami isteri? Nak cari ganti mana? Boleh jumpa kat kedai-kedai alat ganti kereta ke?

Kalaupun tak mati...kalau cacat seumur hidup? Macam mana? Kalau masih boleh bekerja, alhamdulillah la...tapi kalau dah sampai koma, terbaring dah tak boleh nak bekerja? Makan pun bersuap (even worse, makan melalui tiub)..herm....Masih tak rasa bersalah ke?

Hanya bila kita dah mengalami sendiri pengalaman terlibat dalam kemalangan, barulah kita faham semua ini...

3 comments:

  1. aku dah rase dah kesedihan ini,di belakang kafe zul, aku sedih dengan kehilangan bonet kete aku... tapi nak buat macamane..setiap yang pergi pasti ada penganti.aku redha...tkpe2 kau kan ada? boleh??wakakaka

    ReplyDelete
  2. amaaaaarrr;

    waaaa..1st reader ek?huhuh..ko x kuar ke cuti2 ni?wei..bile tarikh ko kawin? kad ko x kasi aku lagi kan??

    ReplyDelete
  3. lambat lagi la...biarlah rahsiah...spoilt r lu ni...jgn sebut2 dlm blog..

    ReplyDelete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)