05 May 2019

Berakhirnya Derita de Quervain's Tenosynovitis

5 Mei 2019.

Alhamdulillah, syukur atas segala nikmat dan dugaan selama hampir setahun melahirkan anak. Bermula dari dalam tempoh berpantang, dilanda simptom dan penyakit de Quervain's Tenosynovitis; keadaan di mana pergelangan tangan dan sendi di kawasan ibu jari menjadi sengal, ngilu dan sakit apabila digerakkan terutamanya untuk pergerakan mengenggam atau menganduh sesuatu.

Ya Allah, kesakitan tu tak dapat digambarkan. Mula-mula tak tahu kenapa tiba-tiba terjadi kesakitan tu. Bertanya dengan adik bongsu yang doktor tu, dah akhirnya dia kata sah aku kena de Quervain's Tenosynovitis. Masa berpantang, aku agak seriau apabila sampai bab nak mandikan anak dalam bilik air sebab tangan dan jari terasa kebas,aku bimbang terlepas anak dalam bath tub.

Bab emosi terganggu bila kesakitan tu datang jangan cakap la. Aku jadi sangat moody bila mana orang disekeliling terutamanya suami bila tak faham betapa sakitnya tangan dan jari bila mengendong anak. Kesian suami asyik kena marah-marah je. Bermula dengan tangan kanan, kemudian tak lama kemudian dalam tempoh berpantang juga, tangan kiri pula berjangkit.

Kesan de Quervain's Tenosynovitis? Ibu jari kiri dan kanan aku tak dapat dilipat sepenuhnya macam dulu. Mengeluh sakit bila nak mengenggam tangan. Paling aku takut kalau jari kanan dan kiri terhentak atau terketuk di mana-mana, hampir rasa nak mati menahan sakit. Bukan boleh hilang sakit on the spot, memakan masa 1-2 hari juga untuk rasa bisa dan sengal tu hilang.

Antara rawatan untuk penyakit ini ada beberapa cara, antaranya mengambil supplemen kalsium, membuat terapi fisio, memakai bandage khas untuk pergelangan tangan dan akhir sekali adalah pembedahan di kawasan yang sakit. Aku dah cuba mengambil supplemen kalsium yang dibekalkan oleh klinik tapi masih sakit lagi.

Tangan kiri hilang secara total semasa anak berusia 8-9 bulan. Hilang macam tu je. Dah boleh lipat ibu jari kiri tanpa rasa sengal dan sakit. Syukur, kini hampir 1 tahun 1 bulan usia anak, tangan kanan pula pulih secara tiba-tiba. Baru seminggu dua ni perasan dah boleh bengkokkan ibu jari kanan tanpa rasa sakit. Alhamdulillah!

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)