17 July 2018

Kisah Adam & Lactation Counselor



Screenshot perbualan dalam whatsapp bersama Lactation Counselor tentang perkembangan kenaikan berat badan Adam untuk usia 3 bulan tempohari. Aku mula mencari bantuan kaunseling dengan kaunselor penyusuan terlatih ketika Adam berusia 2 bulan berikutan kerisauan apabila berat badan Adam tak naik cantik dan aku tak pasti sama ada teknik penyusuan aku selama ini bermasalah. Alhamdulillah ada perkembangan baik dan positif bila temujanji 3 bulan walaupun berdasarkan graf dalam buku rawatan KK masih dalam kategori kurang berat badan (KBB).





Ini pula respons dari Pegawai Sains Pemakanan yang juga merangkap LC yang dirujuk oleh Puan LC
mengenai kes anak aku. Bila dapat tunjuk ajar dari orang yang diiktiraf ahli dalam bidangnya, kuranglah juga kerisauan dalam hati. Semoga niat aku nak menyusukan Adam sehingga usianya 2 tahun dengan susu badanku sendiri diredhai dan dipermudahkan olehNya...amin ya rabbal alamin!


8 comments:

  1. good job yani.
    dapatkan dari LC yang bertauliah.
    Akk dulu takde prob berat kurang.
    Sekarang ni pulak yang prob nya ha.
    Jenuh weh..jenuh :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks KekDa..KekDa pun sumber rujukan Yani juga. Sekarang terasa juga la berisi badan Adam, 2 minggu lagi nak pergi timbang berat badan Adam di KKIA, harap-harap ada peningkatan positif la kali ni. InshaAllah...

      Delete
  2. nnti my turn mcm yani ni nk mintak advice yani lak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah Fieza..Yani banyak benda yang tak tahu lagi, banyak rujuk pada orang dan group FB berkaitan. InshaAllah kalau ada apa yang Yani boleh share, Yani akan usahakan.

      Delete
  3. alhamdulillah...semoga dipermudahkan urusan breastfeeding :) anak pertama sy bf sampai umur 5 bulan, tak de ilmu masa tu...

    anak kedua sikit lagi nak cecah 24 bulan. menyusu badan hingga 22 bulan..hujung2 tu banyak pulak outstation, stok ebm keluar banyak dari stok masuk hehehe.. belajar sendiri2 je masa tu dan berbual dgn kawan2 yang PC(peer counsellor)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ni Dr Mai, menyesal tak gali ilmu penyusuan masa mengandung, 9 bulan leka dengan benda lain. Lepas bersalin baru tahu banyak benda kena tahu dan sepatutnya dah persiapkan diri dari awal.

      Jadinya masa berpantang dan cuti bersalin 3 bulan, saya pulun cari dan baca nota dalam group FB tentang penyusuan dan pengurusan EBM. Bila timbul isu berat anak tak naik, nekad cari bantuan LC di area Melaka sebab rasa down sangat. Harap-harap dapat susukan Adam sampai umurnya 2 tahun nanti.

      Delete
  4. Salam puan pink. Saya nak Tanya tentang penyakit simple hyperplasia. Saya slh seorang yg didiagnose Ada pnyakit Ni. Sy byk nak Tanya awk.. bole awk email Saya jurassic_warrior@yahoo.com. syukran jazilan puan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh berhubung dgn saya melalui emel anida_yin[@]yahoo.com

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)