30 May 2016

Persiapan Raya 2016 : Duit Jual Barang Recycle, Beli Langsir

30 Mei 2016.

2 minggu berturut-turut kami berdua suami isteri jual barang recycle di Krubong. Alhamdulillah, dapatlah dalam RM16.90, dan dengan duit itu jugalah kami topup sedikit lagi untuk beli kain langsir rumah pusaka arwah Mak. Beberapa minggu lepas, masa sibuk membasuh kain langsir, tengok-tengok ada 2 helai kain langsir ruang tamu yang dah garing sangat sebab memang terkena pancaran matahari secara direct dah terkoyak. Memang tahap memang kena tukar baru dah. 

Lepas je jual barang recycle, terus pergi MITC Kota Fesyen cari kedai langsir. Jumpa kain langsir jenis Snow Organza bidang 110 dengan harga RM22.80/meter. Jadi, kami beli kain tu untuk 5 meter, total RM114.00. Tak ada la terasa sangat keluar duit banyak-banyak sebab ada kumpul duit jual barang recycle dari awal tahun 2016. Berguna juga la kan, kumpul plastik, surat khabar dan besi-besi buruk...ada juga hasilnya kan? Huhuhu....

Ukuran kain langsir asal yang arwah Mak jahit. 

Minta tolong kakak jahitkan langsir 2 helai ni di rumahnya, sebab semua mesin jahit tepi dan mesin jahit Singer arwah Mak kakak pinjam dan letak di rumahnya sekarang ni.

Nampak tak agak togel di bahagian belakang langsir merah tu? Harap-harap kakak cepat dapat siapkan langsir tu, dan aku dapat gantung sebelum bulan puasa minggu depan ni....

2 comments:

  1. Wow, idea yang bagus untuk dicontohi, boleh tambah pendapatan.
    Nanti kita pun nak cari benda benda lama untuk dijual kat sana.
    terima kasih banyak2 ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada orang tambah pendapatan dengan rezeki berniaga, macam saya tambah pendapatan dengan jual brg recycle. Tak banyak, tapi alhamdulillah la. Buang rasa malu sebab rezeki halal, bukan mencuri dan meminta-minta pada orang.

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)