22 October 2015

Temujanji Pertama Di KL Fertility Centre

 
22 Oktober 2015.

Throwback cerita 1st appointment dengan Dr. Natasha di KL Fertility Centre (KLFC) pada hari Sabtu lepas (17 Oktober 2015). 5 September 2015 aritu pergi seminar IVF di KLFC, lepas seminar saje ambil tarikh appointment bulan Oktober sebab nak tunggu apa progress followup di Klinik O&G GH Melaka pada tarikh 22 September aritu.

Turns out masa temujanji klinik O&G tu, tak nampak lagi apa progress dan next step fertility treatment aku selain daripada ulang balik prosedur pipelle sampling dan ujia HSA untuk suami. So, aku gunakan peluang yang ada untuk berjumpa dengan Dr Natasha untuk dapatkan second opinion tentang endometrial hyperplasia aku dan chances untuk proceed apa-apa fertility treatment dengan penyakit ni.

Temujanji jam 10.15 pagi, aku sampai berdua jam 9.45 pagi. Alhamdulillah tak menunggu lama, terus dapat jumpa Dr. Natasha. Syukur, Dr. Natasha beri respons yang baik lepas aku terangkan medical history kami suami isteri. Dr. suruh baring dan buat tvs:

1 - memang nampak rahim kanan ada ciri-ciri pcos
2 - rahim kiri agak ternaik sedikit, 
3 - tiada tanda-tanda cyst dan fibroid

Hasil perjumpaan dengan Dr. Natasha:

1 - Dicadangkan buat IUI dan tiada masalah dengan penyakit endometrial hyperplasia sebab masih tahap without atypia. Cuma, doktor minta dapatkan result review lepas pembedahan laparoscopy bulan Mei tahun lepas dan result terkini pipelle sampling dari pihak klinik O&G GH Melaka.


2 - Dr. minta kami suami isteri buat ujian darah di mana-mana (either GH Melaka, klinik swasta luar atau di KLFC sendiri) untuk review tahap kesihatan based pada senarai yang diberikan. Kena bawa result darah ni masa next appointment.


3 - Dr. tanya last period bile? Aku beritahu 25 September 2015. Dr. Natasha suruh cek UPT pada 25/26 Oktober 2015. Kalau UPT negatif, Dr. suruh makan pil Duphaston untuk induce period (Dr tak nak period tak turun lebih dari 3 bulan). Dr. beri ubat Duphaston untuk dimakan selama 10 hari (1 biji pagi dan malam).

Lepas diskus dengan Dr., tak ada paksaan untuk start prosedur IUI segera (cycle period akan datang). Bila-bila sedia, Dr suruh call buat appointment masa 1st day period aku.

1st Consultation - Free
TVS : RM120.00
Duphaston : RM70.00
Total : RM190.00

Bersambung...kisah throwback aku last appointment dengan Klinik O&G GH Melaka lepas ni.

12 comments:

  1. alhamdulillah.. Dah decide nak procede dgn dr. Natasha ke? Semoga dipermudahkan yee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum decide lagi Zarith, masih dalam proses consider hospital swasta/klinik swasta di Melaka lepas berbincang dengan Dr. Tham tempohari.

      Delete
  2. mudah mudahan dipermudahkan oleh Allah.aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah...alhamdulillah, terima kasih mendoakan saya. Amin...

      Delete
  3. Replies
    1. Amin ya rabbal alamin ST.....banyak plak benda kena consider masa ni, cuma berharap Allah lorongkan dan permudahkan apa jua keputusan yang Yani akan buat nanti...

      Delete
  4. insyaallah semoga terus dipermudahkan & dipercepatlam utk yani :) amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin ya rabbal alamin Mummy Reha....thanks alot!

      Delete
  5. Alhamdulillah Yani...
    Semoga dipermudahkan segalanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah Atie...nanti apa-apa pasal IUI, Yani refer dan roger Atie eh, since Atie dah ada experience dengan prosedur IUI kan?....

      Delete
  6. Assalamualaikum sis. Thanks a lot atas info ttg consultation dr KLFC..Moga sis dikurniakan Allah ganjaran yg besar dan membahagiakan atas kesabaran sis dlm TTC. InsyaAllah saya dlm perancangan juga nak dapatkan consult dr Dr.Natasha since 2 kali keguguran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam Nurul...inshaAllah semoga info saya yang tidak seberapa ini dapat membantu sebaik mungkin. Saya pun doakan usaha awak dengan Dr Natasha dipermudahkan dan dikurniakan zuriat kelak...amin!

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)