15 March 2015

Kemas Rumah & Tip Penjagaan Orkid


15 Mac 2015.

Hari minggu yang dihabiskan dengan berkemas di dalam dan luar rumah. Hari Sabtu mengemas dalam rumah; memgemop, memvacum dan menyapu lantai serta kerja-kerja rumah yang lain. Hari Ahad pula mengemas di sekitar luar rumah.


Dua hari lepas dok whatsapp adik sedara minta tolong kat suami dia mesinkan rumput kat rumah ni. Alang-alang nak mesin rumput, ajak suami alihkan pasu-pasu bunga dan susun semula ikut kesesuaian.


Penuh bahagian belakang kereta suami dengan beg-beg plastik sampah.


Kebetulan ada artikel tentang penjagaan pokok orkid dalam akhbar Berita Harian Ahad hari ni. Memang seronok betul bila jumpa artikel ni, macam tahu-tahu je aku tengah cari info.


Tip yang diberikan untuk penjagaan pokok orkid adalah dengan menyiram pada akar bunga setiap hari supaya kekal segar dan cantik. Know what? hasil siraman yang buat hampir setiap hari, memang pokok orkid nampak lebih segar dan kekerapan bertunas dan berbunga adalah tinggi. Memula aktif menjaga dan menyiram pokok-pokok orkid arwah mak haritu, memang tak ada letak apa-apa baja pun. Tapi alhamdulillah keluar bunga yang kembang cantik. Baru-baru ni je aku letak baja untuk daun dan bunga pada pangkal akar pokok orkid untuk supplemen tambahan.


Meh belanja sekeping gambar pokok bunga orkid yang dah kembali mekar berbunga untuk kali ke-2 2 minggu berturut-turut.

6 comments:

  1. cantik bunga ni! :-) berbaloi rasa jaganya kan yani...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah ST....seronok bila tengok bunga mekar cantik, sampai tersenyum-senyum masa siram pokok...terbayang-bayang kalau arwah mak ada dan tengok pokok-pokok bunga dia menjadi. Kadang layan berbual/cakap juga dengan pokok....suruh berbunga banyak-banyak dan hidup sihat.

      Delete
  2. nice house.. best dpt garden besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Aini...FYI ini rumah arwah mak, Yani cuma tolong jaga je dengan suami lepas arwah mak meninggal. Masih rumah bersama atas nama kami adik beradik, sebab dah sepakat nak jadikan ni rumah pusaka tempat kami berkumpul sama-sama. Kebun sekitar laman rumah pun peninggalan usaha arwah mak dan arwah bibik, pun Yani tukang jaga je.

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)