30 January 2015

CD31 : Nenas Muda

30 Januari 2015.

Simptom-simptom nak period memang dah ada tanda sejak CD14, bermula dengan breast pain selama dua minggu. Kalau ikutkan paten kitaran period aku setahun dua ni, kitaran adalah 28 - 32 hari. CD28 jatuh pada 27 Januari 2015, tunggu-tunggu takde pun period muncul. Masa tu breast pain dah mula berkurang, jadi fikiran dah fokus akan period bila-bila masa je. 

Yang aku perasan, dua tiga hari ini sejak breast pain berkurang, dah mula terasa sakit pinggang rasa macam nak patah dibuatnya. Mengeluh bila nak bangun dan duduk. Lepas tu, selera makan membuak-buak, tekak terasa nak makan macam-macam. Satu lagi, aku macam cirit-birit (time nak period selalu cirit-birit).

Yang sebenarnya masa CD28 dan CD29, aku perasan macam ade cebisan darah dalam mangkuk tandas lepas buang air kecil (waktu tengahari nak keluar lunch), halus je sampai terpaksa kecik besar kecik besar kan mata nak tengok. Tapi hari ini (CD31) hati rasa macam confirm period sebab masa buang air kecil (tengahari juga), ada blood clot (lebih kepada cebisan lendir darah period) yang keluar.

Tapi yang buat aku musykil sekarang ni, period tak keluar fresh blood macam selalu ek? Kat pantyliner memang takde secalit pun darah period, cuma time nak buang air kecil je cebisan darah tu keluar. Sebelah pagi takde, malam pun takde. Dia keluar time tengahari je. Tu yang aku jadi was-was betul ke period atau tak masa CD28-29 tu.

Bila google balik blog-blog ttcians yang lain tentang cara nak melancarkan period, aku ada terbaca petua pasal makan nenas muda. Waktu rehat panjang tengahari tadi, aku beli sebiji buah nenas muda kat Family Store. Nak cuba makan dan tengok sama ada boleh bantu lancarkan period kali ni.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)