15 December 2014

Misi Disember 2014 : Kami Tak Berjogging, Tapi Masih Berpeluh!

15 Disember 2014.

Hujung minggu kali ni kami suami isteri tak berjogging seperti biasa di sekitar taman perumahan kami. Kami habiskan Sabtu Ahad kami dengan mengemas halaman rumah arwah mak. Kali terakhir mengemas laman rumah tempohari adalah pada 27 Oktober 2014. 

Dari pukul 7.00 lebih pagi sampai ke 7.00 malam dok mengemas dengan suami di luar. Masuk dalam rumah pun dekat-dekat pukul 12.00 tengahari untuk masak lauk tengahari (hari Ahad). Lepas makan, solat Zuhur dan rehatkan badan sekejap, terus keluar balik mengemas sampai Maghrib.


Dahan pokok jambu batu dalam sangkar besar tu aku minta suami tebas dahan-dahan yang dah menjalar keluar. Ada buah dah pokok jambu ni tapi sebab tak berjaga, banyak yang busuk benyek jatuh ke tanah. Suami hulur dekat 5-6 biji buah jambu kecik-kecil saiznya pada aku, tu pun nasib baik beruk tak nampak buah jambu ni, kalau tak mahu kena kacau juga ni. 


Semak samun sangat kan? Aku pun dah naik rimas. Bukan apa, makin banyak nyamuk! Tak tahan bila Maghrib je mesti kena pasang ubat nyamuk lingkar sebab nyamuk serang bahagian dapur masa aku tengah memasak. Bila dah kemas ni, baru rasa lega dada nak bernafas dan tengok permandangan sekitar luar rumah arwah mak ni.



Hampir lapan beg plastik hitam besar kami kumpulkan sampah daun, rumput dan dahan yang dikemas untuk dibuang. Lenguh badan jangan cakap la, dua hari duduk membongkok dan mencangkung, memang mengaduh sakit jer terutama di bahagian peha dan kelengkang. Tapi yang bestnya, buat kerja berpeluh menitik-nitik macam sakan bersenam.

Mentang-mentang pasu pokok limau purut kat laman dapur mak tu dah cantik dikemas, kemahin dak Tammy tidur bergulung dalam pasu pokok tu. Panggil-panggil dia pun, dia buat tak tahu je! Geram je dengan perangai mengada-ngada Tammy ni....macam dia pulak yang penat bekerja sepanjang hari.


No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)