17 December 2014

Cipta Piramid Sasaran Cara Jillian Michaels

17 Disember 2014.

Ebook untuk majalah Good Housekeeping USA Januari 2015 dah keluar. Laju kan? Sangat tertarik dengan artikel bagi penghias muka depan majalah ini iaitu Jillian Michaels. Dia ada beri contoh lakaran sasaran jangka masa panjang bagi 7 langkah bagi mencapai kejayaan sekiranya kita merancang untuk menurunkan berat badan.

Lakaran piramid tu akan dipecahkan kepada beberapa bahagian seperti sasaran bulanan, mingguan dan juga harian menggunakan beberapa strategi yang dipilih; di mana di bahagian paling atas piramid kita letakkan sasaran jangka masa panjang yang utama. Contohnya, sasaran jangka masa panjang aku nak turunkan berat badan lagi 10-15kg. Tak tercapai rasanya kalau nak turun dalam masa singkat, tapi slowly boleh capai dengan wujudkan sasaran mengikut bulan, minggu dan harian...inshaAllah!

Kesimpulannya, kita kena wujudkan roadmap langkah demi mencapai apa sahaja yang kita mahu dengan lebih mudah. Kita boleh mulakan dengan mengubahsuai semula jadual harian kita yang banyak sangat 'alasan' supaya boleh disesuaikan dengan gaya hidup yang lebih sihat seperti membuat aktiviti senaman sekurang-kurangnya 4 kali seminggu dan meluangkan masa untuk membeli belah makanan yang lebih sihat. 


Kalau rajin, boleh cari majalah hardcopy Good Housekeeping edisi Januari 2015 ni di mana-mana kedai buku untuk baca keseluruhan artikel tentang Jillian Michaels ni. Berbaloi baca untuk mulakan azam sihat tahun 2015 nanti.

P/s: Eh..kalau perasan, contoh sasaran KG yang Jillian Michaels gunakan dalam piramid tu, lebih kurang dengan sasaran KG yang aku nak kena turunkan tu, dah kira cantik la kalau nak follow cadangan sasaran harian, mingguan dan bulanan yang dia cadangkan tu. Most of the steps aku memang dah mula start buat sejak awal Disember aritu.....chaiyokk!!

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)