17 November 2014

Senaman + Diet Seimbang = Turun Berat Badan

17 November 2014.

Saje nak kongsikan artikel di ruangan Sihat dalam Akhbar Berita Harian bertarikh 15 November 2014 (Sabtu) lepas.

Nota: Sila klik imej untuk paparan yang lebih besar dan jelas.

Tahun 2015, adalah tahun aku nak kekalkan misi sihatkan tubuh badan suami isteri, sama seperti tahun 2012 dan 2013 ini. InshaAllah! Mungkin tahun depan dah boleh ceburkan diri dalam program berlari atau marathon, mana tahu kan?




10 comments:

  1. Betul. Senaman dan makanan seimbang kena seiring.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriously, bersenam buat kita makin happy sebab hormon endorfin terhasil....

      Delete
    2. ida perasaan satu benda yang berlaku pada ida lps ida consume healthy food dgn senaman PW, period ida on time. tiap2 bulan dia datang. ida dah boleh bajet bila ida akan period , tak macam dulu period kacau bilau HAHAHAHA....... so dgn ini usaha ini akan berterusan hehhehheheh ~

      Delete
    3. Alhamdulillah....period dah datang teratur tu better check ovulation track untuk confirmkan ada proses ovulasi tak setiap bulan. Ade org period memang selalu datang tapi tak ovulasi. Dulu Yani ingat bila period kita ovulate tapi tak betul pemahaman itu....kena buat regular medical checkup jugak...selamat bersenam ye?

      Delete
  2. Sama je kita ni kak, saya pun aim nak lari-lari next year. Cabar diri. Hihihi... Eh lupa, kita berbintang Cancer. Nak caya ramalan tak boleh tapi kita memang ada persamaan. Hihihi ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, sama bintang zodiak ye kita, Leah?
      Cer senaraikan apa persamaan kita berdua tu...teringin jugak nak tahu.....hopefully bab kesihatan jangan follow akak....huhuh...Leah kena lebih sihat dari akak tau!

      Delete
  3. Yani...2 minggu jaga makan dan bersenam ati berjaya turunkan 3 kg. Pastu last week parents in law dtg umah makan jadi berselera dan x pg bersenam naik 1 kg. Macamana nak istiqomah bagi komitmen ni ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow...2 minggu turun 3 kg? Baguslah tu Atie...Yani ni nak turun 1-2 kg sebulan pun dah susah, even bersenam dan jaga makan pun. Badan dah tahap plateau. Macam mana nak istiqomah? Huhuhu, bergantung pada diri kita jugak, kena letak matlamat yang boleh dicapai (tak terlalu susah dan tak terlalu mudah) dan juga kena ada dateline bila nak capai...

      Delete
  4. power walk tu jalan setempat ye... tak tau lak. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Powerwalk tu bukan jalan setempat...dia adalah program kecergasan yang melibatkan pergerakan asas berjalan dan digabungkan dengan elemen seperti weight training (menggunakan dumbel), stretching training (menggunakan firm band/walk belt). Pada Yani, powerwalk lebih banyak bakar kalori berbanding brisk walking/jogging sebab melibatkan semua bahagian badan, bukan setakat kaki dan tangan je.

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)