11 April 2014

Mak : Tarikh Itu Dan Barang-barang Mak

11 April 2014.

Mengemas barang-barang dalam handbeg tadi sebelum waktu rehat tengahari.
Sementara tunggu kawan datang hantar barang.
Dua minggu yang kelam-kabut, berselerak barang-barang dalam wallet dan handbeg tu, aku tak dan nak kemas dan susun semula.

Jumpa sekeping resit.
Allahuakhbar, rupanya resit pembelian pampers arwah mak.
Barang yang terakhir aku belikan untuk mak.
Tarikh yang sama arwah mak meninggal.
29 Mac 2014.

Kebetulan, pagi 29 Mac tu bibik telefon hp aku, suruh belikan pampers mak lagi.
Nurse yang jaga mak kat CCU beritahu, baki pampers mak tinggal sekeping dua je.
Setiap pagi nurse bersihkan mak, waktu subuh.
Jadi, tengahari tu sebelum sampai di CCU, aku singgah ke Giant untuk beli pampers mak.
Bungkus pampers tu pun masih elok belum terusik.
Masa mengiringi troli jenazah mak, berbondong-bondong barang mak yang aku jinjit, termasuklah pampers ni.

Kami dah berbincang adik-beradik, apa-apa barangan arwah mak yang boleh diberi secara sedekah kepada orang lain, kami akan berikan. Pampers ni pun aku nak sedekahkan pada orang. Kerusi roda mak ada 2-3 buah. Adik beradik kata, tinggalkanlah satu kerusi roda mak di rumah, untuk memori mak pada anak cucu. Nampak macam tak elok dan tak manis pula semua barangan tinggalan mak diberi pada orang, macam nak hapus terus kenangan mak kat rumah tu.

Ada juga terfikir nak hantar kerusi roda mak ke Rumah Orang-orang Tua Cheng atau Pejabat Kebajikan Masyarakat Melaka Tengah, inshaAllah aku akan telefon pihak-pihak berkenaan dalam masa terdekat. Semoga pahala arwah mak berpanjangan bila barang-barang mak diguna oleh orang lain yang lebih memerlukan. Wallahualam.

4 comments:

  1. Betul tu Yani,akak pun ada sedekah barang arwah anak tapi sikit je.tak semua.semoga barang arwah mak Yani yang digunakan orang,akan memberi pahala jariah pada arwah dan ditempatkan dikalangan hamba2Nya yang beriman..Amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Nuriz, arwah mak waktu hidup pun ada menyebut suruh kami adik beradik beri wheelchair pada orang lain bila mak takde lagi nanti. Mak tekankan "sedekah", bukan melibatkan urusan duit. InshaAllah kak....macam ubat2 hospital yang makan dan ada banyak baki tu, Yani memang dah serah balik ke kaunter farmasi GH Melaka, ada hak patient lain pd ubat2 tu...

      Delete
  2. Smg Allah kira sebagai amalan jarih buat mak yani...amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah ST....arwah mak Yani suke berkawan, selalu masuk hospital dan rajin tegur jiran sebelah katil. Semalam masa Yani kerja, bibik cakap jiran sebelah katil mak datang rumah, siap bacakan Yasin dan buat tahlil untuk mak....

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)