03 March 2014

Cabaran 90 Hari 2014 : Jom Buat Rutin Senaman Circuit

Sumber Gambar : FB Page Kevin Zahri

3 Mac 2014.

Sejak KZ buat Jom Kurus 1 Malaysia (JK1M) haritu, aku selalu intai-intai apa senaman yang KZ ajar pada peserta-pesertanya; salah satunya rutin senaman circuit ni. Bagus juga KZ buat ilustrasi rutin senaman circuit untuk amatur aka beginner macam aku ni. 

KZ pun ada cakap, rutin ini adalah jenis senaman workout keseluruhan badan tapi dia cadangkan kita variasikan corak senaman supaya badan dapat rasa perbezaannya (supaya badan takde la stress atau boring buat benda yang sama je setiap kali bersenam). Selain itu, rutin plank dilakukan di akhir rutin circuit untuk memperlahankan tekanan darah dan proses penyejukan badan.

Jom kawan-kawan, kita buat senaman ni untuk bantu meningkatkan stamina badan dan membantu proses penurunan berat badan kita....berbaki beberapa hari lagi ni untuk tamat cabaran 90 hari pertama 2014 kita!

6 comments:

  1. thanks for sharing Yani, memang tengah dok mencari2 senaman circuit ni...boring dok ngayuh beskal je... heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu...sama2. Yani ni selalu berangan nak cycling tapi x de bicycle kat rumah. Brisk walking dan jogging pun dah boring buat sekarang ni.

      Delete
  2. saya ada print screen dari instagram kevin jugak! and nak try. tapi plank and push up tu susahhh (padahal no pain no gain.. hehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Of course susah, Zura...tapi tak mustahil boleh buat lepas praktis ....jom!

      Delete
  3. Yani, dlm byk2 senaman..sue paling susah nak baut lompat bintang..ape ke berat sgt badan ni nak lompat bintang..huhu T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh ye ke Sue? Yani dulu tak larat (time berat badan 80 kg lebih), tapi skrg bila buat jumping jack, alhamdulillah boleh tahan laju juga la...tapi stil mencungap-cungap.....hehhehe...adatler tu...plank dan push ups memang x pernah lepas 5....stamina part tangan kureng skit...

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)