19 February 2014

Mak : Wad 4 - 1 GH Melaka


Sumber Gambar : Google

19 Februari 2014.

Petang semalam ke GH Melaka semula. Keadaan mak tak banyak perubahan malah makin lemah. Semalam mak buat dialisis, tapi hanya dapat setengah jam sahaja buat proses HD sebab tekanan darah mak terlalu rendah. Staf HD tu tak mahu tanggung risiko lebih bahaya kalau diteruskan.

Balik dari dialisis, mak tak ada selera makan, cuma minta encik suami belikan sup di kedai. Tekak mak susah nak menelan berikutan ulser dan kering. Encik suami telefon dan maklumkan keadaan mak. Lepas balik kerja, adik aku yang singgah rumah mak telefon aku, beritahu nak bawa mak ke GH Melaka balik. Dia dah telefon kawan dia (doktor) yang bertugas di GH Melaka, terangkan keadaan mak dan kawan dia cakap jangan biarkan mak lama-lama di rumah tak terima rawatan yang sepatutnya. Tambahan pula, adik aku perasan saluran darah kat beberapa bahagian badan mak ada tanda bengkak/ kesan berbiji. Adik aku takut kanser mak yang dulu merebak, walaupun doktor pakar pernah cakap mak dah free-margin dari simptom kanser kulit dulu.

Sesampai aku di rumah, bibik tengah uruskan mak bersiap dan kemas beg. Adik bawa mak pergi ke Unit Kecemasan dan Trauma GH Melaka dahulu untuk admission (sebelum Maghrib). Aku bersiap dengan encik suami, dan lepas solat Maghrib kami bergerak dari rumah. Kami sampai di GH Melaka dekat pukul 8.40 malam. Masa tu adik whatsapp maklumkan mak dah dibawa ke Zon Kuning (unit pemerhatian), lama juga mak diletak di sana dan tak dibenarkan berteman. Agaknya dah ramai sangat waris yang berada di Zon Kuning tu, sampai guard halau semua waris keluar dari situ. Dalam pukul 9 lebih, adik aku masuk semula untuk tengok keadaan mak. Kemudian whatsapp aku, maklumkan mak akan di tolak ke wad sekarang, dan suruh aku standby bawa barang-barang mak ke wad 4-1. Aku, bibik dan encik suami ke kereta dan bawa keluar barang-barang mak dan bibik.

Mak ditempatkan di katil wad 4-1 sekitar jam 10 lebih malam. Dah siap pasang tiub pernafasan di muka. Adik aku pergi ambil wheelchair mak yang tertinggal di Unit Kecemasan. Walaupun guard dah mula round satu wad untuk suruh waris balik, kami masih menunggu doktor datang untuk tengok keadaan mak. Nasib baik adik aku ada sekali, jadi masa doktor datang check, adik aku dapat terangkan keadaan mak dari segi perubatan dengan istilah-istilah doktor dia tu. Nampaknya proses dialisis mak akan dibuat di GH Melaka juga, dah confirmkan dengan doctor.

Dekat pukul 11 lebih baru kami bergerak balik. Cium pipi mak. Rancangan esok (hari ini), tengahari aku tak ke GH Melaka, aku dah bekalkan bibik duit makan tengahari siap-siap. 1 jam waktu rehat tak akan sempat nak uruskan semua benda seorang diri; nak pergi beli makanan, nak bergegas ke hospital, dengan nak cari parkir kereta lagi, sah-sah sampai di wad mak lagi 5 minit nak habis waktu melawat (pukul 2 petang). Kadang-kadang aku sendiri tak sempat makan. Jadi, aku cakap dengan mak aku akan datang bawa barang-barang yang mak pesan bawa lepas waktu kerja (waktu melawat 5 petang - 7malam). Cuma, apa-apa perkembangan mak, memang dah pesan bibik call terus telefon bimbit kami adik beradik segera. 

Dalam kereta, dalam keadaan letih, aku menangis sedu sedan di sebelah encik suami yang sedang memandu. Encik suami faham, aku tak akan menangis depan mak, hanya bila tak berada depan mak, aku akan lepaskan kesedihan. 

8 comments:

  1. Bila baca kisah mak Yani, sue rase sebak plak.. terkenang kesah lama.. pape pun sue doakan mak Yani semoga semakin sembuh..bykkan berdoa Yani..

    ReplyDelete
  2. as salam yani..
    anim doakan mak yani cepat sembuh dan sihat spt biasa
    yang penting banyakkan berdoa..
    yani jaga kesihatan baik2..
    semoga semuanya selamat

    ReplyDelete
  3. Smg Mak yani cepat sembuh... Amin...

    ReplyDelete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)