21 November 2013

Cabaran 90 Hari : Info Program 10,000 Langkah


21 November 2013.

Sekadar perkongsian daripada program tempohari. Mungkin boleh jadi pemangkin untuk kita cuba capai sasaran 10,000 langkah sehari untuk kekal sihat. Lengkap dengan info, berapa lama masa yang perlu diambil untuk berjalan kaki sekiranya kita memakan atau meminum benda yang kita biasa makan/minum setiap hari. 

Contohnya; sekeping karipap bersaiz sederhana, memerlukan kita berjalan selama 30minit untuk bakar semula kalori dari karipap yang masuk. Itu kalau makan karipap saiz biasa! Kalau masa bulan Ramadhan kan kita biasa tengok orang jual karipap giant tu? Rasanya 2-3kali saiz karipap biasa. Haa...fikirkanlah berapa lama masa yang perlu diambil untuk bakar balik kalori karipap giant tu? Dah la bulan Ramadhan kebanyakkan kita lepas berbuka, solat terawih (tak pasti berapa kalori terbakar, mungkin tak banyak...anggapan peribadi aku ye!), lepas terawih ada yang sambung makan balik. Jadi, bila masa kalori tu dibakar? 

Jadi, tak peliklah masa bulan Ramadhan, ada yang tak turun berat, malahan bertambah berat badan sebab tak kawal pemakanan dan tak pandai bakar balik kalori yang dimasukkan dalam badan semasa berbuka dan bersahur. Logik kan?


Updated!

Solat Sunat Tarawikh
Tempoh: 1 jam 15 minit
Jumlah Kalori yang dibakar: 200kcal
Kadar pembakaran: 160kcal/jam

Sumber : http://sususejat.com/10-aktiviti-membakar-kalori-ketika-ramadhan/

4 comments:

  1. Yani, kat smart phone skang ni pon dh ada aps yg kira berapa langkah kita jalan... i penah try, memang kompem x cukup 10,000 hehehe...acaner nk cukup, kt opis dok ngadap komputer buat keje....that's why la kena exercise kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yani pun pernah download app yang ada function kire jumlah langkah kita, tapi masa tu tak serius guna, rasnya dah delete app tu dari hp..kena g cari balik ni. Betul tu, tak boleh mengharap sangat kita boleh buat aktiviti fizikal dan bakar kalori kalau kerja jenis duduk dalam pejabat. Nak tak nak memang kena move forward involve more physical activities macam bersukan/bersenam.

      Delete
  2. dah lama bercadang nak cari pedometer 2..
    hahhahahhaha
    tiap kali ke farmasi mesti lupa hehehheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haritu farmasi ade buat promosi masa beli blood pressure punya mesin, dapat diskaun 50% kalau nak beli pedometer..tp Yani dok berkira2 nak beli ke tak...dah melepas!

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)