22 August 2013

10 Jenis Makanan Berkolesterol Rendah

Dengan makan makanan yang sihat dan senaman yang teratur mengurangkan tahap kolesterol dalam blood. Jika ada kolesterol yang tinggi dalam darah kita, ia boleh menyebabkan penyakit jantung seperti penyakit jantung koronari, arteri, strok. Lemak terdiri daripada dua jenis; lemak tepu dan lemak tak tepu. Lemak tepu meningkatkan tahap kolesterol dalam darah. Makan lemak tidak tepu boleh membantu mengurangkan paras kolesterol.

Makanan yang berciri rendah kolesterol:

Makan Oat:
Makan oat mengandungi serat larut yang boleh mengurangkan lipoprotein yang berketumpatan rendah. (LDL adalah kolesterol jahat yang hadir dalam darah). Serat larut boleh mengurangkan penyerapan kolesterol ke dalam saluran darah. Dengan mengambil 5 hingga 10 gram serat larut dalam sehari boleh mengurangkan kolestrol jenis LDL. Ambil lebih daripada satu cawan makan oat, di mana ia mengandungi 6 gram fiber. Anda boleh menambah pisang epal, pir, barli padanya. Dengan menambah serat larut ini telah meningkat kepada 10 grams. Dengan adanya bran oat ini, hidangan oat boleh membantu mengurangkan jumlah kolesterol LDL dalam aliran darah kita.

Ikan dan Omega-3 asid lemak:
Makan ikan berlemak boleh mengekalkan kesihatan hati kita dan mengelakkan penyakit jantung kerana asid lemak omega-3. Ia akan mengurangkan tekanan darah dan juga mengawal risiko pembekuan darah. Mereka yang pernah diserang oleh strok jantung dan penyakit jantung, minyak ikan atau omega -3 asid lemak boleh menghalang risiko kematian. Tahap asid lemak omega-3 yang tinggi terdapat di dalam salmon, tuna, tenggiri, sardin, halibut dan lain-lain ... Ia adalah lebih baik untuk mengambil ikan dua kali dalam satu minggu. Anda perlu membakar atau memanggang ikan untuk mengelakkan lemak yang tidak sihat.

Walnut dan Badam:
Walnut, badam dan kacang lain boleh mengurangkan kolesterol dalam saluran darah. Walnut kaya dengan politaktepu yang membantu untuk mengekalkan saluran darah yang bersih dan sihat. Makan segenggam mana-mana kacang seperti kacang tanah, hazelnuts, badam, pistachios dan lain-lain, boleh mengurangkan risiko dari serangan jantung. Pastikan kacang tersebut tidak disalut dengan garam. Semua kacang adalah tinggi kolesterol, jadi berhati-hati dengan peningkatan berat badan dan gantikan kacang (badam, pistachios, walnut) dan bukannya lemak tepu seperti keju, daging di dalam salad.Bawang putih:

Bawang putih:
Bawang putih merupakan herba kuno yang boleh mengekalkan kesihatan jantung anda. Ia mengawal tekanan darah, kolesterol, darah beku dan memerangi jangkitam. Kajian terkini membuktikan bahawa ia juga memberhentikan plak yang mengakibatkan arteri tersumbat.

Buah-buahan Berfiber dan Antioksidan:
Epal, pir, oren dan buah-buahan anggur yang kaya dengan serat larut, yang membantu untuk mengurangkan kolesterol. Ciri antioksidan yang hadir dalam buah-buahan boleh melindungi LDL (lipoprotein ketumpatan rendah) daripada rosak. Kolestrol yang merosakkan akan menyebabkan pembentukan plak melekit dan berkemungkinan meningkatkan lagi risiko penyakit jantung. Buaha-buahan yang kaya dengan antioksidan adalah beri biru, kranberi dan anggur, jus delima dan lain-lain. Lobak juga membantu dalam mengurangkan kolesterol dalam saluran darah.

Bayam:
Ia mengandungi banyak lutein umumnya dijumpai pada sayuran hijau. Kajian menunjukkan sayuran bayam yang boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Pengambilan harian sebanyak 1/2 cawan lutein memerangi penyakit jantung. Ia menyingkirkan kolestrol yang menyebabkan dinding arteri tersumbat.

Teh:
Teh kaya dengan antioksidan yang membantu untuk mengurangkan kolesterol LDL yang menyebabkan plak pada dinding-dinding arteri. Ia juga menelonggarkan saluran darah dan mencegah sumbatan. Teh juga dapat mengurangkan tekanan darah. Ia boleh dihidangkan panas dan sejuk.

Coklat Gelap:
Pilih coklat gelap atau coklat mil kerana mereka mengandungi besi, tembaga, flavonoid yang menurunkan kolesterol LDL dan mengurangkan pembentukan plak pada dinding arteri. Coklat gelap memperbaiki aliran darah dan mengawal gula darah dengan meningkatkan dengan membantu sel-sel anda menggunakan insulin badan dengan lebih berkesan.

Kacang hitam:
Kacang hitam yang kaya dengan serat, yang boleh mengawal kolesterol LDL dalam aliran darah dan juga membantu dalam mengeluarkan ia dari badan untuk menurunkan kolesterol anda.

Cendawan:
Komponen aktif dalam cendawan yang boleh dimakan boleh membantu untuk menurunkan paras kolesterol dalam saluran darah. Cendawan yang boleh dimakan juga mengandungi edodes lentinus yang bukan sahaja mengurangkan kolesterol dan juga meningkatkan sistem imun tubuh badan kita.

Sumber Rujukan : http://way2medicare.blogspot.com/2013/08/10-foods-that-lower-cholesterol.html

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)