14 July 2013

Mak : Jadual Ambil Sampel Darah Dan Rawatan Susulan


13 Julai 2013.

Banyak slip dan kertas yang dibekalkan masa discharge mak kelmarin. Pening juga kepala bila disogok dengan banyak arahan dari nurse dan doktor MO wad mak dalam satu masa sekaligus.

Sementara ingat ni, aku tulis siap-siap untuk rujukan kami adik beradik. Lepas tu snap dan hantar melalui sms dan whatsapp pada tiga lagi adik beradik yang duduk di Melaka. Tanya siapa yang available ikut tarikh tu. Alhamdulillah, adik aku yang doktor tu volunteer untuk tugas ambil sampel darah dan serahkan ke makmal GH Melaka. Jadi baki tarikh bulan Julai, Ogos dan September untuk bawa mak ke wad 3-1 untuk buka jahitan, jumpa pakar Gynae dan ke klinik Nephro yang perlu diambil kira.

Sekejap je bincang, keputusan dah dapat dicapai. Kakak no.4 aku ambil tarikh bulan Julai, adik aku yang doktor tu ambil tarikh Ogos dan kakak no.3 ambil tarikh bulan September. Aku standby kalau-kalau masing-masing tak dapat commit giliran tu.

Satu lagi, doktor pesan bersihkan luka operation mak sekerap mungkin, sekurang-kurangnya selang sehari. Aku dah minta tolong adik aku yang doktor tu, sebab dia ada cukup peralatan. Kesian mak, asyik kena ambil sampel darah je, dah la badan kecil, selalu kurang darah, dah tu darah pula diambil bertabung-tabung. Tapi sampel darah tu memang diperlukan untuk pantau perkembangan buah pinggang mak dan keputusan selepas operation kanser mak.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)