12 May 2013

Tips EPO Dan Lumiglow

12 Mei 2013.

Sebelum aku terlupa, rasanya baik aku letak siap-siap tips yang aku dapat dari kawan-kawan pejabat dan ahli farmasi beberapa hari ni. Boleh juga kongsi info ni dengan rakan-rakan TTC yang lain kan? :)


Evening Primrose Oil (EPO)

Konfius sebenarnya bila masa sesuai nak makan dan berhenti makan EPO ni, sebab banyak sangat pendapat yang aku temui. Bercelaru rasanya. Ada yang beri tips makan EPO bermula dari CD1 sehingga CD14/15 kemudian stop. Ade pula yang makan setiap hari, bila period terus stop. Bila ada kesempatan pergi ke farmasi, aku tanya pada ahli farmasi tentang cara pemakanan EPO yang betul. Dia kata perlu makan setiap hari; tak kira period atau tidak. Alasannya, EPO ni sangat bagus dalam proses menebalkan dinding rahim bagi persediaan benih menempel. Kita hanya perlu stop makan EPO once confirm hamil, kena stop terus sebab takut ada efek pada bayi.


Lumiglow

Ada kakak opis yang kongsi cerita tentang biras dia yang guna lumiglow serentak dengan Clomid. Biras dia cuba cara ni, dah alhamdulillah melekat, cuma sayangnya rahim tak kuat dan keguguran. Akak opis ni cadangkan aku cuba kombinasikan penggunaan lumiglow dan pemakanan Clomid untuk kitaran kali ni.

6 comments:

  1. salam...sy syorkan makan la gla shaklee n vitamin B complex shaklee bersama2 dengan lumiglow...sy dah cuba Alhamdulillah period sy mula teratur dan sekarang sy dah pregnen..hope dpt bg semangat kat awak yang sedang berttc..yg penting jgn give up...

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah, terima kasih beri cadangan tu. Nanti Yani cuba usaha dengan produk Shaklee, mudah-mudahan.... :)

      Delete
  2. clomid berisiko mendapat etopik pregnancy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for the info Cik Anon...kan bagus kalau komen dengan ID blogger, boleh tanya lebih lanjut... :)

      Delete
  3. Hi sy nak tanya epo tu perlu maka sebelum breakfast or after breakfast? Sbb sy ada beli kt guardian and dorg ckp makan masa perut kosong. Tp bila search kt google byk yg ckp mkn after breakfast. So sy dh confused

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya makan lepas breakfast....takde pula org farmasi kata makan sebelum breakfast/perut kosong...

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)