09 January 2013

Tips Permulaan Menimbang Berat Badan Mingguan

Sumber Gambar : Posting Maria Kang di FB


Boleh rujuk artikel yang ditulis sendiri oleh Maria Kang secara panjang lebar di laman webnya : http://www.mariakang.com

Aku cuma nak buat rumusan daripada apa yang aku faham :

Tips untuk permulaan rutin menimbang berat badan setiap minggu:

1) Perlu timbang berat badan pada masa yang sama setiap minggu
  • Kalau boleh ambil bacaan berat badan seawal pagi, sebaiknya sebaik sahaja bangun tidur.
  •  Untuk aku, dua kali bacaan lah; satu di rumah dan satu lagi di pejabat tapi waktu pagi juga.

2) Jangan ambil apa-apa makanan sebelum menimbang bagi mengelakkan ralat
  • Sebab tu untuk dapatkan bacaan berat yang ideal, sebaiknya kita kena timbang sebelah awal pagi.
  • Kalau jenis hati cekal, boleh je nak timbang bila-bila, lepas makan ke, waktu malam ke....hehehe, tapi jangan terkejut pula tengok bacaan tinggi melambung (macam kes aku dulu, timbang berat belah malam kat Econsave, merempan sampai moody sebab bacaan tinggi. Bila cerita pada kawan Herbalife, dia tegur dan terangkan bacaan naik sebab badan bloated dengan air).

3) Gunakan alat penimbang yang sama 
  • Boleh je nak pakai alat penimbang lain-lain, tapi kena rekod dan buat catatan sendiri. Macam aku, akan ada tiga rekod bacaan berat badan ; penimbang di rumah, penimbang Herbalife dan penimbang di klinik OnG...dan in shaa Allah, bacaan tak lari jauh, lebih kurang je.

4) Perlu ambil kira faktor penyebab bacaan berat naik - seperti pemakanan berat dan situasi datang bulan
  • Kalau dah tahu kurang seminggu lagi nak datang bulan, kalau boleh elakkanlah menimbang berat badan. 
  • Tempoh sebelum dan semasa datang bulan, berat badan mungkin bertambah dipengaruhi oleh faktor pemakanan, pengekalan air (water retention) dan simptom bloating.
  • Macam kes aku, waktu datang bulan, memang bacaan akan naik/statik, aku akan tetap teruskan aktiviti minum air aku (Herbalife), dan lepas datang bulan bila timbang semula, in shaa Allah bacaan akan turun banyak. Masa tu senyuman meleret sampai ke lantai....kih kih kih

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sebab sudi menghantar komen! =)