16 June 2012

Dulu Duphaston, Sekarang Progyluton

   
Appointment kali ni, atas nasihat doktor pakar, ubat hormon ditukarkan kepada progyluton. Tak de lagi Dusphaston. Bila ditanya kenapa tukar, doktor tu kata nak cuba ubat lain, nak tengok sama ada ubat progyluton ni ada tindakbalas dengan badan aku. Bukanlah nak kata ubat Duphaston tu tak ada tindakbalas langsung, sebenarnya aku bersyukur sebab bila makan ubat tu, sekurang-kurangnya period aku datang setiap bulan, kalau tak, memang jarang la merasa period dalam setahun.

Dah hampir setahun lebih aku makan ubat Duphaston tu.
Dan mulai semalam aku dibekalkan dengan ubat baru untuk 4 kitaran period. 

















Status di FB masa tengah tunggu ubat di farmasi. Sejujurnya, inilah kali pertama aku enjoy jumpa doktor OnG seumur hidup aku walaupun berat badan naik (bertambah lagi sekilo..OMG!). Tak stress macam selalu. Setiap kali nak jumpa doktor OnG ni, aku mesti stress, risau kena marah dengan doktor sebab berat bertambah dan risau dengan keputusan ujian. Nak-nak lagi bila dapat doktor yang aku jumpa sounds so serious macam aku ni ade penyakit tahap nak mati sangat...stress ok! Bukan semua tapi kebanyakan.

Doktor kali ni, sangat ramah dan aku rasa selesa nak bertanya macam-macam dengan dia tanpa selindung. Dan dia sedaya upaya jawap soalan aku dalam bentuk normal term yang aku senang nak faham.

5 comments:

  1. Best of luck..moga2 tukar ubat ni ada kesan..doktor pun baik..InsyaAllah

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah BnC....doakanlah sekali untuk yani sekeluarga. Harap cycle kali ada harapan baru untuk yani...

    ReplyDelete
  3. apa fungsi progyluton ni?i preknen 6 mggu dh skrg. ade bleeding sikit ketika bersama suami..g klinik doktor saran mkn progyluton(kt klinik tu dh habis stok..jd doc suruh beli kt farmasi)apa fungsi dan kesan sampingan mkn ubat ni?menstabilkan hormon ke?xde ape2 kesan pd baby ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiddo Lover's: Saya rasa better awak tanya terus kepada doktor fungsi ubat tu. Mungkin tujuan doktor beri pada awak tak sama dengan tujuan doktor saya beri pada saya. Setahu saya duphaston diberi pada yg belum hamil dan jenis period tak betul untuk turun period, kalau utk yg hamil mungkin untuk kuatkan rahim.

      Delete
  4. Ubat hormon ini amat baik dan tiada kesan sampingan. Selain untuk membetulkan kitaran haid, is juga sesuai untuk pra-monopause. Simpton pra-monopause ini menyebabkan kitaran haid juga terganggu. Dengan menggunakan pil ini kitaran haid akan kembali seperti biasa.

    ReplyDelete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)