02 April 2012

Kisah Perfume & Airmata


Cerita malam tadi. Gaduh dengan suami sampai bengkak-bengkak mata menangis. Puncanya remeh je. Isu makan. Tiba-tiba emosi aku jadi sangat-sangat sensitif, terusik pasal bab makanan je. Aku tutup makanan aku terus masuk bilik sebelah dan kunci dari dalam. Suami datang depan pintu lepas tu ketuk dekat tiga empat kali. Aku diamkan diri. Hampir setengah jam lepas tu, aku keluar dari bilik dan ke ruang tamu. Tengok-tengok suami dah kemas makanan dan letak di meja dapur, makanan tak berusik.

Dengan mood tak stabil, aku bukak pintu rumah dan duduk kat beranda rumah. Layan kucing yang datang tidur kat alas kaki depan pintu rumah. Aku sengaja kunci pintu rumah dari luar. Agaknya suami perasan aku duduk di luar dalam keadaan yang tak sepatutnya. Dia ambil baju sweater dan cuba keluar mendapatkan aku. Puas dia pujuk aku ajak masuk semula ke dalam rumah tapi aku keraskan hati tak nak berganjak. Bila dah tak tahan sangat, aku terus jerit dan tengking dia. Ya Allah...berdosanya aku pada dia saat tu. Dia terus terdiam. 

Lepas tu, dekat sepuluh minit dia pujuk aku baik-baik. Berkali-kali aku ucapkan perkataan yang tak sepatutnya aku ucapkan pada dia, tapi dia tak nak beralah. Dia pegang tangan aku dan bawa masuk semula ke rumah. Bila aku dah tenang semula, aku minta maaf pada dia. Kami sambung makan kat ruang tamu sambil tengok tv.

Selesai basuh pinggan mangkuk kat dapur, kami terus ke bilik tidur. Masa nak buka contact lens, baru perasan ada kotak perfume yang belum buka pembungkusannya. Cepat-cepat aku toleh pada suami yang tengah baring atas katil. Dia pandang aku dan tersenyum. Aku dengan muka hairan bawa kotak perfume tu tepi dia, pastu tanya apa benda ni? Untuk siapa? Dia kata itu hadiah untuk aku. Dia saje belikan untuk percutian kami ke Langkawi nanti (harap-harap tak de halangan). 

Aku terdiam. Aku kata kat dia "Abang belikan ida hadiah, tapi ida dah sakitkan hati abang tadi" Berderai airmata aku masa tu, terus sembamkan muka kat dada dia. Ya Allah, kenapalah aku jadi macam ni? Aku sayang sangat dia tapi aku sakitkan hati dia. Dia beria-ia nak sambut honeymoon dengan aku, susah payah belikan aku hadiah tapi aku layan dia macam ni.

Masih sebak sampai saat ni....


8 comments:

  1. Aip! Noty yer... tak pe dah mintak maaf sokay la.. heee~

    ReplyDelete
  2. emosi terganggu la ieda....huhu. lately macam ade satu perasaan yg tak boleh digambarkan...

    ReplyDelete
  3. oh dramatik sungguh..adakah berkaitan dengan PMS?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..dari blog Dahlia, singgah di sini...Salam Kenal, saya folo yea...tq..

    ReplyDelete
  5. emme;

    Salam perkenalan juga! Terima kasih....jemputlah jenguk2 selalu blog yani ni....

    ReplyDelete
  6. BnC;

    Mungkin juga kot? sebab period kali ni agak lama dari biasa...dekat 20hari. emosi jadi tak stabil.haisyyy....

    ReplyDelete
  7. @yein : sayang abang juga..... :)

    ReplyDelete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)