02 August 2009

Mengenalimu Setelah Dikau Tiada

Aku menonton rancangan Majalah 3 malam tadi. Penghargaan buat Yasmin Ahmad. Aku yakin ramai yang turut sama menonton episod khas malam tadi. Jadi tak perlu aku cerita panjang lebar apa yang dipaparkan dalam rancangan tersebut.

Apa yang menyentuh hati aku, mak dan ayah Yasmin cukup menyanjung Yasmin. Yang keluar dari mulut mereka hanyalah yang baik2 tentang Yasmin. Malah cara sentuhan tangan Mak Inom dan Pak Atan ketika meratap kesedihan. Sangat meruntun jiwa. Aku turut menangis teresak2 sama. Sayu rasanya bila dengar kata2 Mak Inom tentang sikap Yasmin Ahmad saat masih hidup.

Alangkah berdosanya manusia2 yang tak henti2 menghina dan mengutuk kehidupan dan maruah Yasmin Ahmad tanpa cuba melihat dari sudut kaca mata ibu bapanya? Pada aku, cara Yasmin itu betul. Dia lebih memuliakan ibu bapanya dari mendengar tohmahan orang luar. Itu yang penting.

Lepas Majalah 3, ada tayangan filem Mukhsin. Aku sebenarnya tak berapa mengikuti filem2 karya Yasmin sebelum ni. Tapi malam tadi aku cuba menghayati Muhksin sehingga habis. Ternyata aku dah terlambat untuk mengaguminya. Saat yang paling sedih, ialah di akhir filem..adegan Yasmin dan ibu ayahnya menyanyi bersama2 dengan iringan piano.

Yasmin, aku mengenali dirimu setelah dikau tiada....

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)