18 September 2014

Daging Berlada Resepi Leeyanaradhi

Bahan tumis dan daging goreng ditumbuk nipis

18 September 2014.

Haritu masa Yana (LeeyanaRadhi) share resepi daging berlada masakan maknya, aku dah terliur dah. Nak-nak pulak dalam fridge masih ada baki daging yang belum dimasak. Tak sampai setengah kilo pun tapi cukuplah untuk dua-tiga orang makan.

Start semalam, aku bawa bekal lauk dari rumah untuk makan lunch dengan suami. Beli nasi, isi kuah sikit. Makan bekal sambal fillet ayam berlada bendi celur dan sayur bayam campur. Jimat duit sikit. Tengok macam suami seronok je makan makanan bekal, aku cakap malam ni (malam tadi) nak masak 2 lauk untuk bekal lunch hari ni pula.

Daging goreng yang dah siap ditumbuk nipis

Bahan-bahan dan cara memasak boleh rujuk entri blog Yana kat sini : Resepi Daging Berlada My Mom.

Aku derhaka sedikit pada resepi asal, aku tambah 5-6 biji cili padi kampung masa blend cili merah dan tomato tu. Satu lagi aku tak tumbuk bahan tumis, aku main blend pakai blender je. Hehu...pemalas!

Kelainan resepi daging berlada Yana ni, daging yang dah siap rebus dan goreng dengan minyak ni ditumbuk pakai lesung batu sampai nipis. Haaaa....nasib baik daging goreng aku tak sampai sekilo, mau meleleh airmata kena tumbuk daging lama-lama kat dapur ~ 


Ni lah hasilnya daging berlada aku. Suami ratah sambil colek dengan roti, alhamdulillah dia kata sedap! Thanks Yana bagi resepi daging berlada ni.

Pagi ni dah siap-siap tukarkan ke bekas Tupperware yang boleh panaskan dalam microwave tu. Kang dah dekat pukul 12.30 tengahari, dah boleh masukkan dalam microwave kat pantry ofis dan panaskan sekejap. Satu bekas Tupperware lagi berisi tempe goreng. ;)

2 comments:

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)