23 February 2014

Cabaran 90 Hari 2014 : Mode Kawal dan Kekal Berat Badan Sedia Ada



22 Februari 2014.

Beberapa hari ke hospital sebelah petang dan sampai di rumah dah pukul 8 malam. Lepas solat dan minum shake, asal baring je terus lelap keletihan. Mak masuk wad hari Selasa, hari Isnin dan Selasa malam tak shake, makan normal meal. Rabu dan Khamis dapat back on track; 2 shake dan 1 normal meal. Jumaat malam, 1 kali shake je, tengahari dan makan malam normal meal. Kebetulan Abangah baru sampai dari Kedah, kalau sampai rumah dah pukul 8 lebih baru nak masak memang pukul 10 la baru dapat makan. Jadi, bawa Abangah makan di luar.

Cumanya, sepanjang ke hospital, aktiviti berjalan kaki dari tempat parkir yang jauh dari blok bangunan wad mak dan aktiviti naik turun tangga hingga aras 4 (aras wad mak) dah jadi kewajipan. Nak tunggu lif yang maha slow tu, makan masa betul. Mencungap-cungap naik tangga sampai ke aras 4. Sesampai je kat aras 4, berhenti tarik nafas kat tepi wad. Kalau boleh, tak nak tertinggal apa-apa barang kat kereta, bercinta nak turun balik!

Sabtu pagi, lepas solat Subuh ajak suami berjogging sekejap sekitar taman. Sejuk angin pagi, orang pun masih belum keluar rumah..sunyi sepi je. Dapatlah selesaikan 5km jogging dan brisk walking dalam 1 jam lebih. Mungkin dalam keadaan sekarang, lebih baik switch ke mode "kawal dan kekalkan" berat badan yang sedia ada sahaja. Untuk turunkan berat badan bukan buat masa sekarang. Tapi, aktiviti fizikal (aktiviti kardio) seperti jogging dan brisk walking wajib dibuat setiap hari untuk kekalkan stamina badan.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)