13 October 2013

Marathon Buku : 2 Selesai, 3 Menanti



13 Oktober 2013.

Baru selesai khatam buku Angguk Geleng karya Pahrol Mohamad Juoi dan Bersyukur Saat Diuji karya Muhd Kamil Ibrahim. Seingat aku, aku mula baca buku Bersyukur Saat Diuji sewaktu mood down pada kitaran haid bulan lepas, hati tengah gundah gulana. Alhamdulillah...kena tepat pada masanya.

Kalau nak betul-betul duduk menghadap buku-buku ni, memang tak pernah ada masa yang mencukupi. Apa yang aku buat? Aku jadikan kereta sebagai mini perpustakaan bergerak aku, aku letak buku dan majalah dalam poket belakang tempat duduk dalam kereta. Takde la membuang masa waktu di traffic light melihat sekeliling, memang terisi masa walaupun sempat khatam sehelai dua muka surat buku dan majalah tu je pun.



Masih berbaki 3 buah buku lagi untuk dilangsaikan;
  1. Beduk Diketuk (Pahrol Mohamad Juoi), 
  2. Tuhan Sedang Menguji Kita (Ustaz Kazim Elias); dan 
  3. Cendol Pulut Santan Lebih (Abd. Jalil Ali). 

Malam tadi (12 Oktober 2013), baru mula baca Bab 1 buku Ustaz Kazim Elias ni.


Mengejar masa untuk membaca ketiga-tiga buku ini sebelum membeli dua buku idaman hati; Biografi Inspirasi Prof Dr Muhaya : Sejernih Sinar Matamu dan Ilmu Kehidupan : Ringkas Tapi Signifikan. Keluar masuk kedai buku Popular, memang mata asyik melirik pada dua buah buku ni, hanya tunggu masa je. :)


"BIOGRAFI INSPIRASI PROF DR MUHAYA : Sejernih Sinar Matamu"

Buku ini memaparkan tentang kisah figura pencetus inspirasi Prof Dr Muhaya seorang doktor pakar mata yang memperkenalkan konsep “celik mata hati” dan “cetik mata akal” dalam program Reset Minda. Konsep Reset Minda ialah konsep dimana kita perlu sentiasa berfikiran positif dan berimaginasi tentang masa hadapan kita. Kuncinya dengan menjaga minda bawah sedar dan minda sedar untuk sentiasa berprasangka baik terhadap Allah. Formula Reset Minda ialah fikiran menghasilkan emosi – emosi menghasilkan tindakan – tindakan menghasilkan hasil kehidupan. Buku ini juga merakamkan kisah susah senang, bahagia derita, cita-cita yang tercapai dan harapan yang berkecai seorang doktor pakar mata dan pencetus inspirasi yang sentiasa mengukirkan senyuman manis. Pembaca akan mendapat tip-tip berguna bagaimana untuk sentiasa positif dan cemerlang dalam hidup melalui perkongsian pengalaman Prof Dr Muhaya di dalam buku ini.

Nama Penulis : Rozninah Abd Azib

(SEM) RM80.00 (S/S) RM82.00


"ILMU KEHIDUPAN: Ringkas tapi Signifikan"

Ditulis oleh lima orang penulis, dan terbahagi kepada tujuh bahagian:
1. Mereka yang Hampir
2. Usahawan Akhirat
3. Di Hujung Senja
4. Hadis dan Amalan
5. Allah Maha Esa
6. Hidup Itu Indah

Sebuah buku yang ringkas namun pengisiannya memang signifikan. Membawa pembaca untuk merenung diri; bagaimana kita menjalani dan menghabiskan hayat di dunia ini untuk menempuh alam akhirat nanti.

Nama Penulis : Mohd Zaini Ariff, Sabtu M Ali, Roza Roslan, Muhd Kamil Ibrahim, Noor Azma Mohamad Khassim


(SEM) RM45.00 (S/S) RM48.00  

2 comments:

  1. I x leh baca buku dalam kereta... pening. huhuhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah kelebihan yang Allah kasi pd Yani... :) sama ada sebagai penumpang dlm kereta atau drive sendiri, alhamdulillah x de masalah...

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)