03 May 2013

Jom Ubah Porsi Pinggan Kita

Sumber Gambar : FB Page Mohd Firdaus Official

3 Mei 2013.

What does the ideal balanced meal look like for weight loss? 

Half of the plate with vegetables and / or salad.
Quarter of the plate protein (poultry, fish, meat, etc.)
Quarter of the plate carbohydrates (brown rice,lentils, beans, potatoes)

With carbohydrates the ideal is fibre rich whole grains and legumes which help you feel full and satiated.

Jom ubah porsi makanan dalam pinggan kita, jom!
Kalau kat kedai makan, biasanya waktu hari bekerja, kalau jumpa lauk sayur bayam tumis air atau kangkung  bersira pedas, itu pun dah cukup nikmat bagi aku. Separuh dari pinggan penuh diisi dengan sayur bayam tu. Tak kisah nasi habis dulu, boleh ratah sayur bayam tu sampai licin.

4 comments:

  1. Makan nasi n lauk lebih mudah nk kawal portion makan kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, betul tu. nak lagi senang, kita refer je buku cara pemakanan org diabetis, mmg itu cara yang sebenarnya nak makan secara sihat....hehe!

      Delete
  2. Replies
    1. huhu, naper tu? kat kedai boleh buat mcm ni, tapi bila kat rumah, selalu fail.....kih kih kih!

      Delete

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)