13 April 2013

Mak : Keluar Wad Dan Rawatan Seterusnya


13 April 2013.

Alhamdulillah...pukul 10 lebih malam tadi selamat sampai di rumah dengan mak, bibik dan encik suami dengan 2 kereta. Kereta aku, ada mak, bibik dan kerusi roda mak. Kereta encik suami penuh dengan beg baju mak dan bibik, kerusi malas utk bibik tidur dan barang-barang lain. Ikutkan mak dah boleh discharge belah petang, tapi bila doktor dah cabut tiub yang cucuk tepi leher mak tu pukul 4.00 petang, perlu 4-5 jam untuk tengok luka berhenti keluar darah dan doktor nak monitor keadaan mak. End up, sampai pukul 8.00 malam aku dan encik suami berkampung di luar wad mak untuk tunggu doktor beri senarai ubat yang perlu diambil di farmasi utama GH Melaka dan borang daftar keluar daripada nurse.

Itu ini itu ini, jam 9.30 malam baru serah resit hasil (Alhamdulillah!..tiga kali keluar masuk 2 hospital, buat fistula operation dan bekalan ubat yang maha banyak, mak tidak dikenakan apa-apa bayaran, percuma semuanya sebab mak pesara kerajaan) pada staf nurse di kaunter wad mak. Nurse tu beritahu, tarikh ambik darah mak dan temujanji dengan klinik pakar buah pinggang mak akan diberitahu pada hari Selasa depan memandangkan dah lewat malam dan kebetulan isnin depan Melaka cuti. Tarikh buka jahitan fistula tu di KK Sungai Udang adalah pada 22 April ini.

Mak punya seronok nak balik, dah siap berbedak muka dari jam 6.00 petang, tukar siap-siap baju kurung jam 8.00 malam, alahai....dah rindu sangat rumah sendiri agaknya.

Pagi ni, aku dan adik aku nak ke pusat dialisis berdekatan rumah untuk perbincangan lanjut pendaftaran mak. Benda ni masih baru pada kami, banyak yang kami perlu belajar dan adaptasi untuk keselesaan mak. Doa kami cuma satu, agar mak tak perlu jalani dialisis. Tapi kalau keadaan buah pinggang mak tak mengizinkan, kami cuba berikan yang terbaik untuk bonda nan seorang ini.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)