18 January 2013

Mak : Day 2 GH Melaka



Hari kedua mak di hospital Melaka. Awal pagi aku dan encik suami ke wad mak, menghantar beg baju untuk bibik. Bila sampai mak kata doktor ada minta surat rujukan pembedahan buat tapak yang akan dibuat di Hospital Jasin April nanti, tapi mak lupa nak bawa nak bawa. Aku pesan pada bibik, nanti bungkus baju yang dah pakai, tengahari nanti aku datang ambil untuk dibasuh.

Tengahari, aku bergegas ke hospital semula dengan encik suami, membawa surat rujukan tu. Sekali lagi mak pesan bawakan barang keperluan mandi mak dan bibik, aku terlupa langsung masa bawa baju bibik pagi tadi. Sempat la makan tengahari dengan encik suami dan adik bongsu aku di kantin hospital selepas waktu melawat mak tamat. Lepas tu aku balik ke pejabat, selesaikan kerja aku.

Selepas waktu kerja, aku terus pecut balik ke rumah untuk singgah ambil kipas angin dan barang mandi mak. Punya la pecut ke bandar Melaka semula, dengan hujan lebatnya, dengan jem teruknya.....astagfirullah! Sampai di wad mak dah jam 7.30 malam. Kalau ikutkan, memang dah lewat dari waktu melawat pesakit, tapi aku minta izin pada uncle guard tu nak hantar barang sekejap je, nasib baik dia sporting.

Masa sampai di katil mak, mak tengah solat maghrib. Aku dengan encik suami terus pasangkan kipas angin untuk mak, barulah terasa sejuk sikit, kalau tak panas berbahang kat tempat mak tu. Kebanyakan katil, ada ahli keluarga pesakit yang bawakan kipas angin sendiri sebab aircond di wad tu macam tak berfungsi sangat, ntah la.... Aku tunggu sampai mak habis solat, lepas tu berbual sekejap.

Mak pesan esok kalau datang tengahari, minta bawakan sedikit lauk, sebab mak dah muak dengan lauk hospital, memang tak tertelan mak.....sedih plak aku dengar. In shaa Allah, aku nak masak dua tiga lauk untuk makan sama-sama dengan mak dan bibik tengahari esok. Kurang sikit belanja setiap hari beli makanan di luar.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)