08 February 2012

Sabarlah Wahai Hati

Semalam lepas jumpa doktor, aku menangis sepuasnya di dalam kereta. Aku dah tak peduli apa orang fikir bila nampak aku menangis teresak-esak dalam kereta di hadapan klinik. Keputusan yang aku dapat sangat jelas, nyata dan betul-betul meruntuhkan dinding harapan aku. Redha? Memang aku redha dengan keputusan tu, sebab aku dah awal-awal bisikkan dalam hati aku, walau apa pun ayat yang keluar dari mulut doktor tu, aku redha dan tak mengharap sangat. Cukup la sekadar aku tahu keadaan rahim aku waktu ini. Tapi, lepas keluar dari bilik rawatan, langkah aku jadi longlai, senyuman aku jadi tawar dan fikiran aku jadi kosong. Aku tak berjaya tipu perasaan aku sendiri. 

Aku sms suami. Dia balas balik, minta aku bersabar. Waktu tu juga airmata aku jatuh berderai.Aku cakap pada suami, aku macam dah give up untuk berusaha, aku rasa tawar hati nak teruskan buat treatment, makan ubat dan berurut. Biarlah apa pun yang jadi. Aku tahu aku tak sepatutnya berkata macam tu, ia umpama doa, tapi saat sedih, aku rasa nak luahkan semua isi hati aku. Puas suami pujuk, lepas tu bila aku dah rasa tenang balik, aku tarik nafas dalam-dalam.

Bahagiakah aku bila dikurniakan anak kelak? 
Betul ke aku akan bahagia dan rasa gembira bila dapat anak?
Atau keinginan nak ada anak timbul semata-mata sebab tengok orang lain dah dapat anak?
Layak ke aku memiliki zuriat di saat ni?
Mampu ke aku jaga amanah Allah ni sebaik mungkin bila Dia tunaikan permintaan aku ni?
Sabarlah wahai hati...

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)