14 January 2012

Hantar Balik Bibik No. 4

Petang tadi, kak Teh datang dengan suami dia, ambik bibik Yuni untuk dipulangkan semula kepada agen. Nampaknya mak dah tekad suruh hantar balik bibik ni. Dah dekat berminggu-minggu juga mak dok suarakan tak puas hati dengan bibik no. 4 ni, dari segi cara dia menjaga mak, cara dia berkomunikasi dan cara dia terima arahan dari mak. Boleh dikatakan setiap hari ada je yang mak merungut dan mengadu kat kami adik beradik pasal perangai bibik Yuni ni. Sekali dua dengar bolehlah tahan, tapi kalau dah hari-hari ade je benda yang mak ngan bibik ni gaduh, mesti ada benda yang tak kena.

Sepatah yang mak cakap, belum habis mak bagi arahan, ada je jawapan dari bibik ni, melawan pulak tu. Tinggi suara dengan mak, terutamanya masa mak tinggal berdua dengan dia masa kami semua pergi kerja. Masalahnya, kalau apa yang dia kata tu betul, boleh maaf lagi..ni masalahnya terang-terang apa yang dia cakap tu tak betul.! Nak juga tegak kan benang yang basah! Sakit hati betul. Pandai juga bibik ni berlakon, masa kami adik beradik ada di rumah, dia tak banyak bunyi dan diam je. Tapi, bila kami semua dah keluar, dia mula buat perangai dengan naikkan suara dengan mak sampai mak dah naik buntu dan malas nak bercakap dengan dia. Ada dua tiga kejadian, melibatkan orang luar yang kebetulan masa tu ada di rumah, tengok macam mana mak bertekak dengan bibik tu. Bila orang luar tegur bibik tu kenapa dia cakap tengking-tengking dengan mak, dia marah pula pada orang tu. Melampau kan?

Masa mak bagitahu dia yang kak Teh nak datang ambik dia dan pulangkan semula pada agen, baru nak menangis-nangis minta kesian. Aku dan adik aku diamkan je, malas nak cakap lebih-lebih. Mak bagi kata dua pada dia, sama ada ubah sikap atau hantar balik pada agen. Dia angguk je. Masa hantar ke rumah agen, mak ada ikut sekali. Aku tak ikut masa tu. Last-last mak kata mak tak nak dah kat dia, sebab takut kalau bagi peluang kat dia untuk berubah, dia akan tetap dengan perangai dia tu. Bukan sekali dua kak Teh aku kena datang rumah mak bila mak mengadu pada akak Teh pasal bibik ni. Bila tegur, sehari dua ok la, lepas tu mula balik perangai dia tu. Jenis indon yang dah mangkau, tak makan dek ajar.

Mulai malam ni, rutin harian aku akan kembali macam sebelum ada bibik. Tak apa la, aku redha. Apa-apa pun aku akan jaga kebajikan mak aku, susah senang biar aku puas hati dapat jaga mak sendiri daripada tengok mak asyik dilayan buruk macam ni dengan bibik.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)