01 June 2009

Adakah Ia Satu Jenayah?


Semalam aku terfikir tentang isu kaum wanita membawa senjata seperti pisau semasa memandu. Aku tak pasti sama ada wujud suatu akta atau enakmen yang membenarkan kaum wanita membawa senjata di dalam kenderaannya bagi tujuan keselamatan, atau lebih penting, untuk tujuan mempertahankan keselamatan diri sekiranya diserang ketika di atas jalanraya. Ada ke?

Pada sesapa yang lebih arif atau mempunyai sumber yang lebih meyakinkan, sila komen kat post aku ni ye? Aku cuma nakkan kepastian.

Kalau dalam proses mempertahankan diri semasa diganggu tu, tertikam atau terbunuh orang tu dengan senjata kita...adakah kita (kaum wanita) masih boleh dipenjara atau dikenakan hukuman berat? Bukan ke tujuan asal kita untuk mempertahankan diri?

Ye la, bukan apa. Kadangkala aku fikir isu ni wajib kita berikan perhatian yang lebih sikit. Kan sekarang ni banyak kes yang melibatkan kaum wanita disamun, dirogol malah dibunuh oleh kaum yang satu lagi tu. Naik menyampah aku dengan kes jenayah yang berlaku kebelakangan ni....ko dah rompak perempuan tu, dah la..yang sampai nak rogol2 pastu bunuh pehal? Jantan syial betul la syaitan bertopengkan manusia ni. Yang merompak kat rumah orang tu...ko dah kebas semua barang-barang tu sudah la...yang ko pergi rogol + cabul + seks luar tabii depan mata mak bapak @ laki dia buat apa? Ko puas? Memang laknat betul lah manusia jenis ni.

Updated!

Aku terjumpa laman web ni semasa surf internet tadi;

http://www.wanita.us/rogol.php

Banyak info menarik dan berguna untuk kaum wanita. Perenggan ini mungkin boleh membantu menyelesaikan persoalan yang aku ingin rungkaikan seperti di atas...

"Undang-undang membenarkan hak mempertahankan diri daripada sebarang pencabulan (rogol) dengan menggunakan kekerasan ke atas penyerang (perogol) sehingga boleh menyebabkan luka parah atau kematian ke atasnya."

It's ok to be paranoid if it's the only way to save your life from being harm !

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)