03 January 2009

Trauma Eksiden

Menonton Buletin Utama sebentar tadi, tiba-tiba aku jadi naik angin. Geram dan kesal dengan sikap pemandu dan penunggang di Malaysia menyebabkan kanak-kanak berusia setahun lebih kehilangan ibu, seorang ayah kehilangan dua orang anak serentak....Kejam! Menitis air mata, mak aku apa lagi....mengalir laju air mata tengok kanak-kanak tu menangis dan merintih meminta ibunya di atas katil sambil kaki bersimen, muka berjahit sana-sini...Ya Allah! Kenapalah kanak-kanak sekecil ini perlu menerima akibat daripada kebodohan orang lain memandu tanpa perikemanusiaan di atas jalanraya.

Apa agaknya perasaan manusia-manusia kejam ni melihat air mata dan kesakitan yang dideritai oleh anak kecil itu? Kepuasan? Lega? Ego? Aku hanya manusia biasa, aku tak mampu nak mendoakan benda-benda baik untuk manusia-manusia seperti mereka ini...hati aku melaknat sikap mereka yang menyebabkan orang lain mati sia-sia dan menderita sepanjang hayat. Benci aku dengan sikap tak berperikemanusiaan mereka.

Hari ini pun aku hampir 2 kali menemui kemalangan. Dua-dua disebabkan oleh cara memandu macam orang gila pemandu lain...eeii..geram betul aku. Yang kereta pertama tu, kereta Nissan Cine tua....mengelak lompang air ikut suka hati dia je, main paut stereng je tak pandang kiri-kanan. Aku yang tengah memandu sebelah kanan dia terpaksa tarik stereng tiba-tiba nak mengelak kena himpit...Dah la mak aku duduk sebelah pemandu, seriau aku dibuatnya!

Kereta kedua tu, kereta waja orang Cine gak ....dah la ko dari bahu jalan, nak masuk jalan utama tak bagi signal ke hapa ke...ko dah nampak aku tengah lalu, ko nak gak himpit masuk! Bangang laaaaaa.....Aku tekan hon kuat-kuat, berhenti masa tu gak.....geram betul aku, dah tu ko bleh buat muka tak bersalah. Bangang. Aku saje memandu perlahan nak tengok dia berani tak potong kereta aku. Tak berani lak. Jadilah orang bodoh ikut bontot kereta aku. Rupe-rupernya sekangkang kera je umah ko, tak sampai 500 meter, ko nak masuk lorong umah ko.....eeeii.....bongok! Ko ingat umah ko dekat, ko leh bawak kereta ikut suka hati ko eek? Ko selamat sampai, orang lain kena mampus ?

Petang tadi, mak aku cakap dia macam hilang semangat sebab hampir-hampir kemalangan pagi tadi. Alahai mak....bukan mak sorunk jer, anak mak ni pun dh lemah lutut....dalam hati ni dok la berdoa jangan la jadi apa-apa, eksiden ke, cedera ke....dah la trauma aku eksiden hujung bulan 3 2008 masih tak hilang. Lepas eksiden tu, aku agak trauma nak memandu hampir sebulan dua. Terbayang-bayang macam mana kereta Kelisa Cine mabuk tu menuju ke arah aku, seret sebelah kereta aku sampai dah tak de rupe dah, siap tercabut tayar dan kereta aku cuma jarak sejengkal dari masuk longkang besar dan dalam tepi sawah.....kalau tak, mahunyer aku dan adik aku dah arwah dah skang!

Bermula dari eksiden tu, aku jadi pendendam dengan pemandu mabuk, tak kisah ke ko cine ke, india ke, melayu ke (apa? ingat melayu x de yang mabuk ke? ade maaa.....mabuk stereng! bawak kereta macam kereta tu memang dijual tanpa brek..bongok!). Aku jadi mudah marah kalau berdepan dengan pemandu tak sekolah. Rasa nak langgar je pemandu-pemandu macam ni.

Trauma! Trauma! Trauma dah bertukar menjadi suatu kebencian yang meluap-luap.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)