27 January 2009

Jom Fikirkan Bersama

Semalam masa nak beratur ambil tiket tol kat Sungai Besi, aku nampak seorang mamat Bangladesh yang sedang terbongkok-bongkok mengelap batang besi besar tepi lorong tunai yang berwarna putih yang dah berhabuk dek terkena habuk asap kereta yang melalui lorong tu saban hari. Tekun dia bekerja. Sesekali dia bangun memicit pinggang, mungkin sebab terlalu lama membongkokkan diri mengelap setiap penjuru besi putih itu sambil memandang sekelilingnya. Mata aku bertembung dengan matanya. Dia tersenyum. Muka dia nampak letih...

Aku terfikir suatu persoalan yang aku rasa kita sebagai orang Malaysia patut fikirkan bersama; "Sanggupkah warga Malaysia mengambil upah mengelap besi putih itu seperti apa yang pekerja Bangladesh tu lakukan setiap hari demi mencari duit halal?"

Aku tak fikir orang Malaysia sanggup nak kerja macam tu, apatah lagi golongan muda kita. Apa yang diorunk tahu?....nak kerja yang mudah dan x meletihkan tapi nak gaji yang lumayan. Hurm...belajar x nak, belum abis sekolah dah sibuk nak masuk macam-macam pertandingan realiti hiburan, nak glamor, nak dapat duit cara mudah. Mak bapak lak sanggup keluar airmata sebab anak terkeluar dari pertandingan atau kalah masa bertanding, daripada menangis masa terima keputusan peperiksaan anak. Pada aku, mak bapak jenis ni lebih hina dari binatang. Aku tak tahulah apa yang ada dalam kepala otak diorunk masa melahirkan anak dulu. Ini ke jalan hidup anak-anak yang diorunk mahukan?

Kalaupun x masuk dunia glamor, cari duit mudah dengan cara buat benda haram, jual dadah, judi, melacur, jual manusia, tipu orang, masuk perlaburan skim cepat kaya...herm. Semua benda nak segera. Duit segera. Kekayaan segera. Orang puja segera. Pangkat segera.

Aku tahu, mungkin ada orang akan kata...apa nak heran? tu semua lumrah kehidupan..ye betul. Aku tahu tu, tapi aku benci tengok realiti kehidupan itu yang makin dijadikan sebagai benda "biasa" dalam masyarakat kita hari ini. Pucuk pangkalnyer, kita sendiri kena ubah mentaliti tu kepada benda yang membawa kebaikan. Jangan terus hanyut dengan dunia "tak apa...semua orang buat, jadi aku ikut je la".

Berbalik pada persoalan di atas, kalau ditanya soalan yang sama pada diri aku sendiri...jujur aku katakan, aku sanggup. Tak ada apa yang nak dimalukan bekerja macam pekerja Bangladesh tu.

No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)