19 November 2020

Luahan Rasa TTC 2.0

19 November 2020.

Kebelakangan ni, dalam hati ni dok berkata-kata sesuatu yang tak terluahkan. Isu TTC 2.0. Macam mana nak cakap ye? Usaha TTC 2.0 kali ini memang betul-betul start dari zero. Semua aspek kena ambil kira sebelum betul-betul bersedia untuk usaha mengandung semula. Antaranya; aspek kesihatan diri kami berdua. Dua-dua ada penyakit sedia ada. Incase kalau dua-dua tak jaga bebetul tahap kesihatan diri, besar kemungkinan proses nak mengandung tu berisiko. Bukan sahaja pada aku, malah juga pada anak dalam kandungan. Itu faktor paling utama yang aku khuatirkan. Honestly aku memang tak nak ambil apa-apa risiko, kalau dah rasa badan tak larat, memang aku surrender awal-awal. Daripada menyusahkan anak dalam kandungan nanti, baiklah aku tak mengandung dan 'bela' badan sendiri.

Masing-masing dah menghampiri usia 40-an. Kalaulah katakan mengandung tahun depan, umurku dah masuk usia 38 tahun. Suami pula akan masuk usia 39 tahun. Ada la beberapa kali dah beritahu suami, kalau sampai usia 40-an belum ada rezeki menambah zuriat ke-dua, aku dengan rela hati nak stop usaha TTC 2.0 ni. Aku lebih tahu kemampuan diri aku sendiri. Kudrat diri semasa proses mengandung dan bersalin usia 34 dulu tak akan sama dengan kudrat usia dah makin banyak ni. Badan dah tak larat. Itu aku akui sendiri.

2 tahun lebih aku dedikasikan diri menyusukan anak, letih badan tu sampai rasa "mengidap" orang kata. Tidur dengan posisi kurang menyenangkan, bangun malam mengepam susu etc. Patutlah disarankan beri hak menyusu pada anak selama tempoh 2 tahun kemudian baru dipertimbangkan untuk menambah anak lagi. Alhamdulillah atas pengalaman indah yang Allah SWT berikan ini. Memang puas betul mengulit anak, rasa macam tak percaya je anak sekecil tu masa lahir, sekarang dah membesar sihat dan aktif. Kadang-kadang kalau geram dengan anak, rasa nak masukkan balik dalam rahim ni. Huhuhuhu....

Eh, nanti sambung lagi ye....


No comments:

Post a Comment

Awak hantar komen? Awak sangat 'awesome' ! Terima kasih.... :)